Previous Page  189 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 189 / 222 Next Page
Page Background

189

Kapittel 9.

Gode opplevelser

Begrepet «gode opplevelser» hentes ofte frem i forbindelse med omgang/opplæring/

behandling av funksjonshemmede. Det blir gjerne slik at man tenker at når det er

mange vansker, tilbakegang og frustrasjoner er det viktig å ha en målsetning om at

den funksjonshemmede skal ha en god hverdag.

Å ha det godt og ha gode opplevelser er jo et grunnleggende behov for alle mennesker

for å kjenne at man har et meningsfylt liv. Når begrepet trekkes spesielt frem i forhold

til funksjonshemmede, skyldes det oftest en tolkning, eller opplevelse fra personer i

omgivelsene om at det har oppstått en stagnasjon og tilbakegang i kroppslige og/eller

mentale funksjoner, og at mye av dette tilsynelatende ikke lar seg påvirke i stor grad

av vanlig medisinsk behandling eller stimuli.

Gode opplevelser kan tilknyttes mange områder:

Mestring

Å oppleve at man behersker noe, enten ved å vite at man kan eller endelig å klare

å utføre noe man lenge har øvd mot, gjør at selvtilliten øker. Det har gjerne som

konsekvens at en blir mer innstilt på å yte enda mer fordi man tror man kan. Dette er

i og for seg en av de grunnleggende betingelsene for god læring. Når sykdom utvikler

seg, vil det legge begrensninger på mestringsevnen. Hos personer med JNCL er det

innledningsvis i boka referert til mange ulike områder som rammes: Motorikk, sensorisk

kapasitet, indre organfunksjon, hukommelse, språk, samt utvikling av epilepsi og ulike

grader av psykiatriske symptomer. Konsekvensen av dette blir at mestringsevnen endres

og med tiden, reduseres. Da må man foreta en justering av den enkeltes læreplan og

daglige rammer, nettopp med henblikk på god mestring. Disse rammene skal på den

ene siden gi nok utfordringer på alle funksjonsområder, men også tilpasses så de ikke

gir mange opplevelser av å komme til kort. Spesielt på kommunikasjonsfronten er

dette krevende. Som poengtert mange ganger tidligere, krever tilrettelegging for god

mestringsevne svært god kjennskap til brukeren. Justeringer av aktivitets/læreplan må

involvere alle som er delaktige i utformingen, og ved store endringer også andre med

mer perifert forhold til vedkommende. Ved fritids- og uteaktiviteter kan tilpasning f.eks.

innebære å ta hensyn til nedsatt yteevne og tilpasse kravene deretter ved å regulere tid,

senke belastning eller endre strukturen i omgivelsene. Både ute og inne vil det relativt

tidlig i forløpet omhandle å endre undervisnings- eller tilnærmingsmetodikk, som

beskrevet under syns- og bevegelseshemning.