![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0079.png)
Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
75
skal gi informasjon om elevenes nivå ved avslutningen av opplæringen og skal
gis med karakter. Sluttvurderingen kan gis i form av standpunktkarakterer og
eksamenskarakterer.
Elever med JNCL på barnetrinnet bør i størst mulig grad vurderes på linje
med andre barn. Elever som har IOP og rettigheter i henhold til opplærings-
lovens §§2-14 og 3-10 skal ha underveisvurdering ut fra de kompetansemå-
lene som er satt, som selvstendighet i skolegården (fagområdet mobilitet),
elevens fungering i gymgarderoben (fagområde ADL), elevens kunnskaper
om Sarepta (fagområde IKT) eller elevens sosiale fungering i klasserommet
(Utdanningsdirektoratet, 2009; Opplæringsloven, 1998).
I tillegg til den underveisvurderingen som er beskrevet for barneskolen, skal
elever i ungdomsskolen og videregående skole ha en sluttvurdering med karak-
terer. Om eleven med JNCL skal fritas for karakterer eller ikke, må drøftes inn-
gående i et samarbeid mellom skolen og hjemmet. Elever med JNCL-diagnose
kan være svært forskjellige. Noen vil kunne få karakter på linje med de andre
elevene i enkelte fag. Andre bør kun få karakterer i orden og oppførsel. Målet
med tilbakemeldingene, uavhengig av om disse gis som karakterer eller ikke,
må være at de skal belønne læring og virke positivt på innsatsen videre. For
de aller fleste elevene med JNCL vil underveisvurderingen bli viktigere med
alderen. Dette vil kreve at målene i IOP og i fagene knyttet til §§ 2-14 og 3-10
er konkrete og tydelige.
Også beslutningen om hvorvidt en elev med JNCL skal delta på nasjonale
prøver og sentralt gitte kartleggingsprøver må tas individuelt i samarbeid mel-
lom hjemmet og skolen, og beslutningen må være tatt i god tid på forhånd.
Tambartun kompetansesenter kan være behjelpelig med å tilrettelegge prøvene
med utgangspunkt i elevens synshemning.