Background Image
Previous Page  81 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 180 Next Page
Page Background

77

Kapittel 6 Læring og læringsvinduer

6.1 Begrepet læring

Skolen er en institusjon som avspeiler samfunnet. Alle mennesker, uansett for-

utsetninger, skal gå mange år i skolen. Skolehistorien i Norge har vært gjennom

segregering, integrering, inkludering og differensiering.

I utgangspunktet skal alle elever gjennomden samme skolen, uansett hvilken

bagasje de har med seg. Kunnskapsløftets generelle del sier noe om tankesettet

man legger til grunn for opplæringen (Utdanningsdirektoratet, 2012). Å la et

menneske utvikle seg som meningssøkende, skapende, arbeidende, allmenn-

dannende, samarbeidende, miljøbevisst og integrert gir mange utfordringer.

I skolen bruker man en pedagogikk og en metodikk som bygger sten på

sten. Å ha en elev med JNCL snur hele den tradisjonelle pedagogiske tenkemå-

ten på hodet. I barnet som har fått diagnosen JNCL ligger en personlighet man

må ta vare på. Et lite menneske er født normalt og tilegner seg tidlig ferdigheter

på lik linje med andre. Noe i menneskekroppen begynner plutselig å forandre

seg, slik at funksjoner blir svekket og brutt ned. Det lille mennesket har følelser

og erfaringer, opplevelser og erindringer. Det er nysgjerrig på livet som oss

andre. Barnet har sett verden med former, farger og bevegelser.

En elev med JNCL-diagnose vil ha behov for et utvidet lærebegrep. Læring

må ses i et helhetlig perspektiv, som en totalprosess. Men hva slags kunnskap

skal verdsettes? Hva vil man oppnå med utdanningen til det enkelte barnet?

Hva finner barnet mening i? Man må ta ansvar for balansegangen mellom me-

ning i nået og behovene i fremtiden.