Background Image
Previous Page  76 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 76 / 180 Next Page
Page Background

72

Lære for livet

Figur 5: Ukeplan

Lærerne må lage en form for arbeidsplan/ukeplan og vurdere om lekser skal stå

på den. En slik arbeidsplan kan gi anledning for foreldrene til å følge bedre med

i det som skjer på skolen.

Taktile eller digitale dagsplaner kan være nyttige verktøy for eleven. Slike

planer kan være til hjelp for å få oversikt over og kontroll på skolehverdagen.

Selvinstruerende lister med idéer for aktiviteter og fagområder som eleven kan

utføre selv, kan også være nyttige hjelpemidler. Nevnte verktøy kan gjøres til-

gjengelige i sortskrift eller punktskrift, med visuelle eller taktile symboler eller

via innlest lyd.

Det kan være hensiktsmessig å utarbeide en øveliste med oversikt over lyst-

betonte oppgaver som er rutinepregede, og som skal gjennomføres hver dag

eller i løpet av uken. Dette kan være oppgaver som lærer eller assistent hjelper

eleven i gang med, og som kan krysses ut når eleven er ferdig.

Eksempel på rutinepregede oppgaver kan være å repetere bokstaver/ord, lese i 10 mi-

nutter, lytte til musikk, spille spill med annen elev, skrive fortelling, valgoppgaver etc.

Lister over idéer til aktiviteter som kan foregå i uformelle situasjoner, som i fri-

minutt og på turer, vil kunne være nyttige hjelpemidler for å fremme aktivitet og