![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0076.jpg)
72
Lære for livet
Figur 5: Ukeplan
Lærerne må lage en form for arbeidsplan/ukeplan og vurdere om lekser skal stå
på den. En slik arbeidsplan kan gi anledning for foreldrene til å følge bedre med
i det som skjer på skolen.
Taktile eller digitale dagsplaner kan være nyttige verktøy for eleven. Slike
planer kan være til hjelp for å få oversikt over og kontroll på skolehverdagen.
Selvinstruerende lister med idéer for aktiviteter og fagområder som eleven kan
utføre selv, kan også være nyttige hjelpemidler. Nevnte verktøy kan gjøres til-
gjengelige i sortskrift eller punktskrift, med visuelle eller taktile symboler eller
via innlest lyd.
Det kan være hensiktsmessig å utarbeide en øveliste med oversikt over lyst-
betonte oppgaver som er rutinepregede, og som skal gjennomføres hver dag
eller i løpet av uken. Dette kan være oppgaver som lærer eller assistent hjelper
eleven i gang med, og som kan krysses ut når eleven er ferdig.
Eksempel på rutinepregede oppgaver kan være å repetere bokstaver/ord, lese i 10 mi-
nutter, lytte til musikk, spille spill med annen elev, skrive fortelling, valgoppgaver etc.
Lister over idéer til aktiviteter som kan foregå i uformelle situasjoner, som i fri-
minutt og på turer, vil kunne være nyttige hjelpemidler for å fremme aktivitet og