![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0075.png)
Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
71
bidra til en pedagogisk praksis som fører til økt deltagelse i skolehverdagen. En
IODP kan bygges opp på følgende måte:
• En forside med bilde og personlig informasjon om eleven skrevet av perso-
ner som er godt kjent med målpersonen.
• Skolens overordnede målsetting for eleven
• En oversikt over skoledagens innhold
• En beskrivelse av hvilke muligheter eleven har til å delta aktivt
• En beskrivelse av hvordan elevens lærere og assistenter kan være til støtte
og hjelp.
• En samling eksempler på deltagelse og støtte fra personalet i improviserte
situasjoner i skolehverdagen
• Beskrivelser av deltagelsesmål og hjelpestrategier knyttet til utvalgte
rutinesituasjoner
• Beskrivelser av deltagelsesmål og hjelpestrategier knyttet til utvalgte sam-
værs- eller lekeaktiviteter
Det er viktig å tilrettelegge aktiviteter og situasjoner ut fra hva eleven forstår, kan
og vil. Konkrete situasjoner bør beskrives. Utviklingen av IODP er et fellesanlig-
gende for alle som jobber pedagogiskmed eleven. Aktuelle deltagelsesmål skal be-
skrives, samtidig somman beskriver nye situasjoner som eleven vil kunne delta i.
5.5.9 Andre nyttige verktøy
Arbeid med elever med JNCL vil med økende alder ofte kreve at det byg-
ges strukturer og rutiner. Elever som har stort behov for tilrettelegging, har
også ofte mange skriftlige planer. Behovet for dokumentasjon vil være økende
med alderen. I skoleverket finnes det årsplaner
og
kompetansemålsplaner for
alle fag. Mange av disse er digitalisert og har forskjellig innhold og hensikt.
Årsplaner og kompetansemålsplaner kan bygges på tematenkning der det har
blitt tatt stoff fra flere fag og satt sammen til et tema. Dette sikrer en helhetlig
opplæring uten faggrenser. Som eksempel kan tema som «skog» inkludere fag
som matematikk, naturfag og mobilitet. Undervisningen bør baseres på klas-
sens planer når dette er mulig.