![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0074.png)
70
Lære for livet
5.5.7 Kommunikasjon, samarbeidsferdigheter og sosiale ferdigheter
Behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon hører sammen med
diagnosen JNCL. Dette må gjenspeiles i elevenes IOP. Noen trenger kommuni-
kasjonshjelpemidler, både for å forstå hva som skal skje og for selv å kunne ut-
trykke seg. Arbeidet med å finne funksjonelle kommunikasjonsformer og lage
individuelle kommunikasjonshjelpemidler er ofte en viktig oppgave for skolen.
Det er som regel skolen i samarbeid med foresatte som gjør denne jobben, og
behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon vil øke med alderen.
Det kan etter hvert bli viktig at eleven forholder seg til få og stabile personer
for å kunne forstå og bli forstått. Dette skyldes at eleven og samtalepartneren
sammen må utvikle «sin» måte å kommunisere på. Dette bør omtales i en IOP.
Kommunikasjonen kan være basert på det å fange et felles fokus, på teknik-
ker for hvordan man vedlikeholder oppmerksomheten eller på det å kunne
tolke svake, men viktige signaler. Andre elever kan trenge opplæring i bruken
av symboler, IKT eller andre hjelpemidler for kommunikasjon. I kapittel 8 vil
alternativ og supplerende kommunikasjon bli beskrevet nærmere.
Et eksempel på samarbeid lærere - familie: Kari sliter med verbal kommunikasjon.
Læreren og foreldrene vil i et samarbeid lære seg å tolke elevens uttrykksformer.
Behov for læring innenfor området sosiale ferdigheter og adferdsregulering er
også vanlig blant personer med JNCL. Sosiale ferdigheter kan være knyttet til
bestemte arenaer, som for eksempel i kantinen. Andre sosiale ferdigheter kan
brukes på tvers av arenaer, som for eksempel å si «hei» når man møter en frem-
med person. For å forstå sosial grammatikk kan det være fornuftig å benytte
seg av sosiale historier og/eller at noen tolker omgivelsenes reaksjoner for mål-
personen. Som synshemmet vil man ha vanskeligheter med å oppfatte hvordan
andre reagerer på egen adferd, for eksempel at det oppfattes som rart om man
synger julesanger i matbutikken.
5.5.8 Individuell opplærings- og deltagelsesplan (IODP)
En individuell opplærings- og deltagelsesplan (IODP) er et alternativ til IOP og
ment for elever med multifunksjonshemning. Det er utarbeidet en veileder for
bruk av IODP (Slåtta, 2004). Målet med IODP er å lage en helhetlig fremstilling
av målsettinger og pedagogisk praksis.
En IODP skal fokusere på deltagelse i naturlige situasjoner. Aktiv deltagelse
betraktes som et mål i seg selv og som et virkemiddel for læring. En IODP skal