Background Image
Previous Page  74 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 180 Next Page
Page Background

70

Lære for livet

5.5.7 Kommunikasjon, samarbeidsferdigheter og sosiale ferdigheter

Behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon hører sammen med

diagnosen JNCL. Dette må gjenspeiles i elevenes IOP. Noen trenger kommuni-

kasjonshjelpemidler, både for å forstå hva som skal skje og for selv å kunne ut-

trykke seg. Arbeidet med å finne funksjonelle kommunikasjonsformer og lage

individuelle kommunikasjonshjelpemidler er ofte en viktig oppgave for skolen.

Det er som regel skolen i samarbeid med foresatte som gjør denne jobben, og

behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon vil øke med alderen.

Det kan etter hvert bli viktig at eleven forholder seg til få og stabile personer

for å kunne forstå og bli forstått. Dette skyldes at eleven og samtalepartneren

sammen må utvikle «sin» måte å kommunisere på. Dette bør omtales i en IOP.

Kommunikasjonen kan være basert på det å fange et felles fokus, på teknik-

ker for hvordan man vedlikeholder oppmerksomheten eller på det å kunne

tolke svake, men viktige signaler. Andre elever kan trenge opplæring i bruken

av symboler, IKT eller andre hjelpemidler for kommunikasjon. I kapittel 8 vil

alternativ og supplerende kommunikasjon bli beskrevet nærmere.

Et eksempel på samarbeid lærere - familie: Kari sliter med verbal kommunikasjon.

Læreren og foreldrene vil i et samarbeid lære seg å tolke elevens uttrykksformer.

Behov for læring innenfor området sosiale ferdigheter og adferdsregulering er

også vanlig blant personer med JNCL. Sosiale ferdigheter kan være knyttet til

bestemte arenaer, som for eksempel i kantinen. Andre sosiale ferdigheter kan

brukes på tvers av arenaer, som for eksempel å si «hei» når man møter en frem-

med person. For å forstå sosial grammatikk kan det være fornuftig å benytte

seg av sosiale historier og/eller at noen tolker omgivelsenes reaksjoner for mål-

personen. Som synshemmet vil man ha vanskeligheter med å oppfatte hvordan

andre reagerer på egen adferd, for eksempel at det oppfattes som rart om man

synger julesanger i matbutikken.

5.5.8 Individuell opplærings- og deltagelsesplan (IODP)

En individuell opplærings- og deltagelsesplan (IODP) er et alternativ til IOP og

ment for elever med multifunksjonshemning. Det er utarbeidet en veileder for

bruk av IODP (Slåtta, 2004). Målet med IODP er å lage en helhetlig fremstilling

av målsettinger og pedagogisk praksis.

En IODP skal fokusere på deltagelse i naturlige situasjoner. Aktiv deltagelse

betraktes som et mål i seg selv og som et virkemiddel for læring. En IODP skal