Background Image
Previous Page  73 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 73 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen

69

Tabell 4:

Eksempler på opplæringsmål

Skoletrinn:4.klasse

Hovedområde: Matematikk for 4. trinn i LK06 og ADL

Hovedmål: Lære penger, pengers verdi og handle i butikk

Delmål

Innhold

Arbeidsmetode Ressurser Evaluering

Løse oppgaver som

gjelder kjøp og salg

Lære mynter og

sedler, øve på å

handle, forstå

sedlenes og myn-

tenes verdi

Sortering, leke

butikk, regne-for-

tellinger, øve på

veksling, handle i

butikk

Spes. ped.,

samar-

beid med

klasse-

kamerater

Lært å handle i

butikk sammen

med andre elever.

Har vanskelig for

å skille mellom

ulike sedler

Skoletrinn: 5. klasse Hovedområde: Norsk/kommunikasjon

Opplæringsområde: Det allmenndannede menneske (LK06, generell del)

Hovedmål: Utvikling og vedlikehold av begreper gjennom konkrete

erfaringer

Delmål

Innhold

Arbeidsmåter Ressurser Evaluering

Gi respons til

andre

Muntlig tilba-

kemelding ved

fremlegg

Dialog i klassen Lydopptak

Klassen

Eleven bruker adekvate

tilbakemeldinger, men

venter ikke på sin tur

Skoletrinn: 7. klasse Opplæringsområde: Friminuttene

Hovedmål: Delta i lek sammen med andre

Delmål

Innhold Arbeidsmetode Ressurser

Evaluering

(hver fredag)

Bruke lekeap-

paratene i

skolegården i

et tilrettelagt

miljø (lydfyr,

kjennemerker

og ledelinjer)

Benytte

og skape

erfaringer

Øving i bruk

av det enkelte

apparatet

Samhandle

med andre

Observere

ferdigheter

Ledsaging i bruk

av apparatene

Gjøre avtaler

i forkant av

friminuttet

Spes.ped.,

ledsager og

klassekamerater

Eleven finner og

bruker husken.

Har lært å for-

holde seg til kø

ved husken.

Er fortsatt redd for

karusellen.

Skoletrinn: VG 1 Hovedområde: Norsk/kommunikasjon

Opplæringsområde: Det allmenndannede menneske

Hovedmål: Utvikling og vedlikehold av begreper gjennom konkrete erfaringer

Delmål

Innhold

Arbeidsmåter Ressurser Evaluering

Gi respons til

andre

Tilbakemelding

ved fremlegg

Øve kroppsspråk

og mimikk

Vise med kon-

kreter

 

Spes.ped.

hjelper eleven

med responsen

Eleven har lært å

gi tydelig respons

i klasseroms-

situasjoner