![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0069.png)
Kapittel 5 Opplæringsloven og skolen
65
måte. IOP kan også spesifisere nødvendigheten av at eleven får hjelp til å utføre
aktiviteter som han/hun tidligere mestret. I slike situasjoner skal IOP spesifisere
behovet for at eleven arbeider i team med en hjelper som kjenner eleven godt.
Nylæring vil ta mer tid med økende alder, noe som IOP bør ta høyde for.
Når eleven blir eldre, er det vanlig at IOP fokuserer på vedlikehold av lærte
ferdigheter, på repetisjoner, på rutiner og på nødvendigheten av å integrere
lærte ferdigheter i hverdagslivet. At eleven slutter å være engasjert, kan være
indikasjon på at man ikke har tatt hensyn til elevens behov for nylæring, tilret-
telegging og nysgjerrighet.
5.5.3 Målene i IOP
Målene for elevens opplæring skal knyttes til kompetansemålene i læreplanver-
ket for Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2012). Målene bør ofte bru-
kes i videre forstand og knyttes til den enkelte elevs behov og forutsetninger.
Målene skal også knyttes opp mot den generelle delen av Kunnskapsløftet, blant
annet målet om «det samarbeidende menneske». Målene må være konkrete,
slik at man vet om et mål er oppnådd eller ikke. Målene skal også være realistis-
ke, slik at de er mulige å oppnå. De må samtidig gi rom for justeringer, det vil si
at målet kan nås, men i en annen utstrekning enn det man opprinnelig tenkte.
Justering av mål: I Solveigs IOP står det at hun skal lære klokken. Underveis ble
målet endret til å forstå hel og halv time.
Fagplanene skal inneholde detaljerte planer, og disse skal beskrives i elevens
opplæringsbok. Noen vanlige gruppespesifikke pedagogiske områder er:
• Inkludering og sosiale ferdigheter
• Vedlikehold og utvikling av ferdigheter innenfor områdene kommunika-
sjon og hverdagsaktiviteter
• Stimulering av personens deltagelses- og interesserepertoar
• Fysisk aktivitet
• Synskompenserende ferdigheter