Background Image
Previous Page  68 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 68 / 180 Next Page
Page Background

64

Lære for livet

IOP-arbeid for elever med JNCL krever en person med innsikt i elevens sterke

og svake sider og elevens behov, interessefelt og ønsker.

Som lærer til et barn med JNCL vil man kunne oppleve å møte en elev der

læringen tar mer og mer tid. I slike situasjoner blir det viktig å prioritere riktig.

Spørsmål man bør stille seg er: Hva er nødvendig å lære, hvordan skal kunn-

skapen brukes, og hvordan skal ferdigheten komme til anvendelse i hverdagen?

Områder som sannsynligvis må vies ekstra oppmerksomhet er:

• Barnets interessefelt, behov og historie (ICFs personfaktorer)

• Kontinuerlig kognitiv og fysisk stimulering (ICFs faktorer deltagelse og

aktivitet)

• Kommunikasjon (ICFs faktor aktivitet)

• Lesing og skriving visuelt, taktilt og/eller auditivt (ICFs faktor aktivitet)

• Orienteringsevne (ICFs faktor aktivitet)

• Sosiale relasjoner og samspill (ICFs faktor deltagelse)

• Hva barnet deltar på eller ikke deltar på (ICFs faktor deltagelse)

• Mestring av dagliglivets aktiviteter (ICFs faktor aktiviteter)

• Trygge og forutsigbare rammer (ICFs omgivelsesfaktorer)

• Fysisk tilrettelegging og hjelpemidler (ICFs omgivelsesfaktorer)

Som ovenstående liste viser, vil særlig ICF-komponentene «personlige fakto-

rer», «deltagelse», «aktivitet» og «omgivelsesfaktorer» være spesielt sentrale

ved utarbeidelse av IOP for elever med JNCL-diagnose.

5.5.2 De riktige valgene

Gjennom individuell opplæringsplan skal man både sikre at de riktige valge-

ne blir tatt og at det som må velges bort blir beskrevet. IOP skal inneholde

konkrete planer for opplæringen, behovene for spesiell tilrettelegging, og en

beskrivelse av avvikene fra læreplanverket som finnes i enkeltvedtaket. «IOP

skal utfylle eller operasjonalisere enkeltvedtaket og være et arbeidsverktøy for

skolen og lærerne» (Utdanningsdirektoratet, 2009, s. 73).

Noen elever med JNCL er i liten grad i stand til å markedsføre sine egne inter-

esser. Derfor må støtteapparatet foreta valg og treffe viktige avgjørelser om for ek-

sempel opplæringsmål eller klassesammensetning. IOP er et instrument der man

kan spesifisere viktige valg. Valgene bør bygge på prinsippene stimulering, inklu-

dering, læring, deltagelse, aktivitet, fysisk aktivitet og mestring. For elever med

JNCL vil mange ferdigheter læres ut fra kronologisk alder, men de vil også miste

noen ferdigheter på veien. Noen ganger må gamle ferdigheter læres på en ny