Background Image
Previous Page  115 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 115 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

111

Form og farge er erfaringer elevene har fra tidlig alder. Det er positivt at elever

med JNCL får hjelp til å vedlikeholde bruken av og kunnskapen om slike be-

greper. Det er mange aktiviteter som elevene kan delta i, for eksempel å lage

gjenstander i leire, bygge med geometriske grunnformer i todimensjonalt ma-

teriale, veve, tegne med plastark og arbeide med tre, plast og skinnmateriale.

Tegning på plastark kan være et godt alternativ til vanlig tegning på papir for

elever med JNCL. Ved bruk av tegneplast kan eleven kjenne tegningen taktilt,

og man kan samtale om tegningen etterpå. Det viser seg imidlertid at få husker

detaljer i sin egen tegning etter en stund. Det vil si at det er vanskelig å tolke

sin egen tegning, noe som betyr at tegningen har størst betydning i aktivitets-

øyeblikket. Derfor er det viktig at læreren lytter til hva eleven forteller samtidig

som eleven lager tegningen sin. Å tegne kan bidra til å opprettholde elevens

visuelle forestillinger etter at eleven har mistet synet.

Det er prosessen med aktivitetene knyttet til kunst og håndverk som er

viktig, med andre ord det som gjøres rent praktisk. Prosessene må imidlertid

planlegges i henhold til elevens evner. For de aller fleste bør man tenke utstrakt

bruk av halvfabrikater. Mange redskaper i faget krever i tillegg ekstra tilrette-

legging, og noe må begrenses. Men det er svært viktig å ta hensyn til lysten til

å være selvstendig. Alle må oppmuntres til å yte det de ønsker selv, og læreren

må se og lytte etter situasjoner der eleven vil eller må ha støtte.

Det er skjedd en teoretisering av faget kunst og håndverk etter LK06, og

noe av lærestoffet krever ekstra forklaringer og utstrakt bruk av taktile illus-

trasjoner, modeller og konkreter. Det gjelder å utnytte slike anledninger til

Lene lager et bilde med

hjelp av plastark.