Background Image
Previous Page  118 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 118 / 180 Next Page
Page Background

114

Lære for livet

Ved siden av organisert trening kan det være en fordel at barnet går mellom

skole og hjem når dette er mulig. Å delta i lek i skolegården og nærmiljøet er

viktig, både for å oppleve tilhørighet med andre barn og for å utvikle bedre

fysisk yteevne. Eksempler på aktiviteter som med fordel kan innlæres tidlig

er løping, sykling, svømming og skigåing. Erfaring tilsier at aktiviteter som er

innlært i ung alder, kan være til stor nytte og glede når barnet og ungdommen

blir eldre.

Å gå i ujevnt terreng er en nyttig aktivitet for barn og unge med JNCL. Det vil

stimulere muskler, ledd, koordinasjon og balanse.

Svømming er en meget relevant form for fysisk aktivitet for barn og unge med

JNCL. De fleste barn og unge liker svømming og vanngymnastikk. Det kan

fort bli en livslang interesse. Vann stabiliserer balansen, og vann gjør kroppen

lettere. Aktiviteter i godt temperert vann kan medvirke til å øke eller vedlike-

holde leddbevegelse. Muskulaturen vil kunne mykes opp og leddbevegelsene

bli bedre. Svømming gir også en gevinst med hensyn til tempo- og koordine-

ringstrening. Det kan videre være klokt å bruke tid på øvelser som fremmer

trygghet i vann. Vanntilvenning er viktig i starten og på linje med det som un-

dervises til andre barn. Varmt bassengvann er også utmerket for å gjennomføre

avslapningsøvelser. Innlæring av ryggsvømming bør prioriteres i tidlig alder,

da det har vist seg at det er lettere å utføre og vedlikeholde enn brystsvømming.

Med økende alder kan man med fordel bruke treningsdagbok til å doku-

mentere fysisk aktivitet. Der kan konkrete mål spesifiseres. Samarbeid mellom

elev, kroppsøvingslærer, fysioterapeut og hjemmet er viktig.

Det anbefales at man

som lærer jobber for at

eleven lærer å svømme

eller flyte på ryggen.

Ryggsvømming er lettere å

utføre og vedlikeholde enn

brystsvømming.