Background Image
Previous Page  121 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 121 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder

117

Roger og Svein i en friminuttsituasjon.

Å kompensere for manglende oversikt og manglende selvstendighet, og for

å se hvordan andre gjør aktivitetene, kreves et målbevisst arbeid av de voksne

på skolen. Hvordan kan man være en god ledsager som fremmer selvstendig-

het og aktiv deltagelse? Hvordan reagerer man på elevens egne initiativ og akti-

vitetsønsker? Er den hvite stokken et godt hjelpemiddel i friminuttene?

Relevante tiltak kan være ruteopplæring, at leker forklares og instrueres,

eller at eleven lærer seg skolegårdens geografi. Det kan også være nødvendig

med fysisk tilrettelegging. Mange elever med JNCL frykter å få en ball i ansiktet

eller å rote seg inn i en jungel av sykler. Det kan i tillegg være nyttig å lage en

liste over aktuelle aktiviteter som foregår i friminuttet.

Noen eksempler på fysisk tilrettelegging med tanke på friminuttet: Henge opp et

tau eller sette opp et rekkverk som leder eleven til den populære sklien. Sette opp et

lydfyr ved lekestativet og ved skolens hovedinngang. Forby ballspill eller sykkelpar-

kering rett utenfor skolens hovedinngang.