5
Innhold
Forord........................................................................................................................3
1.0. FAGFELTET ORIENTERING OG MOBILITET.............................................7
1.1. Definisjoner og referanserammer................................................................7
1.2. Kunnskap om og holdepunkter i hverdagens forflytninger.........................9
1.3. Hvordan utvikles en spatial representasjon av omgivelsene.....................10
2.0. VERKTØY BRUKT I FORFLYTNING OG ORIENTERING.......................13
2.1. Orientering og reorientering i omgivelsene. .............................................13
2.2. Hvordan bruker vi kunnskap om orientering
og forflytning i mobilitetsopplæringen......................................................16
3.0. MOBILITETSRUTER SOM VERKTØY
FOR ORIENTERING OG FORFLYTNING...................................................19
3.1. Hva er en mobilitetsrute............................................................................19
3.2. Sentrale begreper i mobilitetsruteopplæringen.........................................21
4.0. LÆRING AV MÅLRETTET FORFLYTNING I RUTE. ................................25
4.1. De overordnede målene.............................................................................25
4.2. Kjennetegn på vellykket ruteopplæring....................................................27
4.3. Fire faser fram til ekspertise i forflytning. ................................................31
5.0. SENTRALE UTFORDRINGER I MOBILITETS-
RUTEOPPLÆRINGEN...................................................................................45
5.1. Gjennomføring av mobilitetsruteopplæring..............................................45
5.2. Selvstendighet og hjelp.............................................................................46
6.0. SYNSVANSKER SOM FØRER TIL
FUNKSJONELLE PROBLEMER I FORFLYTNING....................................51
6.1. Hovedgrupper av synshemmede og variasjon i funksjon. ........................51
6.2. Synsvansker knyttet til synsfeltutfall........................................................52
6.3. Synsbetingelsenes betydning. ...................................................................53
6.4. Hjelpemidler..............................................................................................57