3
Forord
Denne boken retter seg først og fremst mot fagpersoner som arbeider med orientering
og mobilitet for personer med moderat eller alvorlig synssvekkelse (svaksynte/sterkt
svaksynte). Arbeidet med mobilitet og orientering for svaksynte skiller seg på mange
vis fra tradisjonelt mobilitetsarbeid for blinde mennesker. Det er likevel mange
fellesnevnere, både i den teoretiske tilnærmingen og i det praktiske arbeidet. Mange
personer med synshemning kan i noen situasjoner være funksjonelt blinde, mens de
kan orientere seg visuelt i andre. Dette henger bl.a. sammen med hvordan faktorer som
varierende lys- og kontrastforhold påvirker evnen til å utnytte synet under forflytning.
I boken bruker vi de generelle prinsippene for godt orienterings- og mobilitetsarbeid
for blinde mennesker som et felles utgangspunkt for tenkingen rundt mobilitet for
personer som kan bruke synet under forflytning. Innenfor fagfeltet er det naturlig at
arbeidsform og framgangsmåter for mobilitetsarbeid har hatt hovedfokus på arbeidet
med mennesker som er født eller blitt blind. Men både de teoretiske og praktiske
perspektivene som definerer fagfeltet er like relevante for svaksynte, så vel som for
seende personer med for eksempel perseptuelle eller kognitive utfordringer.
Innenfor mobilitetsfaget har det etter hvert blitt en økende oppmerksomhet mot
perseptuelle, kognitive og læringsmessige forutsetninger for sikker og hensiktsmessig
forflytning. Siden slike teoretiske tilnærminger er en viktig forutsetning i diskusjonen av
instruksjon, tilrettelegging og gjennomføring av praktiske tiltak i mobilitetsopplæringen
for synshemmede, har vi valgt å innlede denne boken med en kort gjennomgang av
de mest aktuelle perspektivene. Vi tror en slik gjennomgang kan være nyttig for å
forstå grunnlaget for de fagtermene som benyttes innenfor fagområdet nasjonalt og
internasjonalt.
Mobilitetsfaget omfatter alle mennesker som opplever at forflytning kan være
utfordrende på grunn av nedsatt synsfunksjon. Nedsatt synsfunksjon kan ha mange
former. Denne boken diskuterer spesielle forhold somman bør ta hensyn til i veiledning
og tilrettelegging for personer med utnyttbar synsfunksjon. For å vise hvordan ulike
former for nedsatt synsfunksjon kan påvirke forflytningsatferd, presenterer vi derfor
i kapittel 7 opplegg, gjennomføring og sentrale resultater fra et ferdigstilt prosjekt
rettet mot personer med øyesykdommene retinitis pigmentosa og makuladegenerasjon.
Hovedrapporten fra dette prosjektet er tilgjengelig som egen publikasjon (Fosse,
Grindheim, Martinsen, Storliløkken & Tellevik, 2014).
Det er mange aspekter ved opplæring og tilrettelegging for svaksynte som med rette
kunne vært presentert og diskutert. Et innlysende område for opplæringen av svaksynte
er hjelpemidler og bruk av disse. Vi har i denne boken valgt å vise til noen viktige
utfordringer med eksempler på aktuelle hjelpemidler uten en inngående gjennomgang
av dette området. Det er fordi vi har valgt å legge størst vekt på de pedagogiske
utfordringene. En inngående presentasjon av hjelpemidler er godt presentert i flere