Kommunikasjon med barn via tolk
13
Fagrapportens oppbygning
Rapporten er inndelt i 11 kapitler. De første 7 kapitlene
består av materiale som belyser vår forforståelse for å
gjøre denne studien og rammen for analysene av vårt
innsamlede materiale. De siste 3 kapitlene beskriver
selve designet av studien, funn, analyser og resultater,
diskusjoner og til slutt konklusjoner.
Kapittel 1 beskriver prosjektet bakgrunn som blant annet
er kliniske og praktiske erfaringer fra prosjektdeltagernes
profesjonelle arbeid med barn som opplever utenforskap
på grunn av kommunikasjonsvansker med omgivelsene.
Kapittel 2 presenterer problemstillingene for prosjektet
og som diskuteres i denne rapporten. Her omtales og
delmål knyttet til prosjektet for å bedre og tilby mer
likeverdige kommunikasjonsprosesser for alle barn.
Kapittel 3 gir en beskrivelse av barns rettigheter ut fra
internasjonale konvensjoner og norsk lov- og planverk
knyttet til språk og kommunikasjon. Hørselshemmede
og samiske barns rettigheter blir også omtalt i dette
kapittelet.
I kapittel 4 refereres relevante teoretiske referanser. Dette
er blant annet tidligere studier knyttet til språktolking
for barn, studier knyttet til tolking for hørselshemmede
barn, kunnskap om praktisk arbeid med tolk, tolkefaglig
yrkesetikk og tolkefaglig kunnskap om tolking både
generelt og det som særskilt er skrevet om tolking for
barn
I kapittel 5 gjengis retningslinjer for tolkefaglighet slik
det formelt er beskrevet for offentlige tolkebrukere i vårt
land.
Kapittel 6 omhandler barnehagefaglige perspektiver
og teoretiske overbygninger for å kunne analyserer
betydningen av evne til verbalspråklig kommunikasjon og
utfordringer ved oppstart i barnehagen.
Her beskrives relevante statlige føringer for
barnehagens arbeid knyttet til kommunikasjon med
minoritetsspråklige barn og foreldre, føringer for
oppstartsperiode og tilvenning til barnehagen og noe om
første og andrespråkutvikling i barnehagen.
I kapittel 7 blir noen relevante psykologiske perspektiver
knyttet til dette prosjektet med tilvenning i barnehagen
kort referert. Prosjektet knyttes opp til tilknytningsteori
og utviklingsfremmende samspill, utvikling av
sekundærtilknytning og kunnskap om stress.
Kapittel 8 er en beskrivelse av prosjektet og dets design
og fremgangsmåte, våre metodevalg og refleksjoner rundt
kvalitativ metode og vitenskapelighet. Intervjuguidene
som er brukt i datainnsamlingen omtales også her og
intervjumalene ligger i vedlegget til fagrapporten
Kapittel 9 gjengir hovedfunn fra studien knyttet til
våre problemstillinger. Resultatene som rapporteres
kommer i hovedsak fra materialet fra intervjuene med
våre informanter og er delt inn i separate analyser av
barneintervjuene, intervjuene med barnehagelærerne
og intervjuene med tolkene i prosjektet. Det er en kort
oppsummering av hovedfunn etter hver intervjuanalyse.
I kapittel 10 er diskusjon ordnet i forhold til
problemstillingene for prosjektet men også delt opp
i barneperspektiv tolkefaglige- og barnehagefaglige
perspektiver.
Rapporten avsluttes med kapittel 11 hvor
problemstillingene søkes besvart og noen
hovedkonklusjoner og anbefalinger løftes frem.