Kommunikasjon med barn via tolk
10
Nasjonalt fagseminar, Kommunikasjon med barn via
tolk – barn som ikke deler språk med andre, arrangert av
Prosjektgruppen og RVTS Midt, Trondheim, 3. Mars
2015.
Funn fra prosjektet er også dokumentert i bokkapittel
«Språk, mestring og identitet. Kommunikasjon via tolk i
tilvenningsfasen i barnehagen» (Kanstad, 2015).
Vi har et stort datamateriale: Ikke alle deler av dette
materialet er berørt i denne rapporten. Det gjelder
spesielt analyse av videopptak av tolkede situasjoner. Vi
har planer om flere fagartikler fra materialet.
Vi vil først og fremst rette en stor takk til alle barn
og foreldre som ha vært involvert i prosjektet og til
barnehagene med pedagogiske ledere og øvrig personale
for deres store og viktige innsats for at dette prosjektet
skulle kunne realiseres.
Vi takker særskilt de barna, pedagogene og tolkene som
har vært våre informanter, for deres tid, refleksjoner og
tålmodighet.
Vi takker også styrere og fagledere i de tre barnehagene
som har bidratt med viktige innspill og tilbakemeldinger i
fasen hvor prosjektet ble utformet og som har lagt til rette
for at prosjektet kunne gjennomføres.
Vi vil også takke våre arbeidsgivere som har vist interesse
for prosjektet og gitt oss rom til å arbeide med dette i
ellers travel arbeidshverdag. Vi vil rette en særskilt takk
til Tolk-Midt i Trondheim kommune som har bidratt
med logistikk og planlegging av ukene med tolking og
det beste som var å oppdrive av tolketjenester til dette
formålet. RVTS Midt har gitt oss midler til layout og
trykk av denne rapporten.
Vi takker professor Hanne Skaaden ved Høyskolen i
Oslo, Monika Seland førsteamanuensis ved DMMH og
Solveig Gravråkmo for gjennomlesning og konstruktive
kommentarer til denne fagrapporten i dens sluttfase,
Vi fire fagpersoner, som har vært samarbeidspartnere
i prosjektet vil også takke hverandre. Med dette
samarbeidet har vi tilbrakt mye tid sammen over år,
og takker hverandre for den faglighet og refleksjon vi
har fått delt med hverandre og for det inspirerende og
viktige fagnettverket som med dette er skapt mellom
våre institusjoner. Vi har alle lært mye nytt utover eget
fagfelt i dette samarbeidet. Vi har en plan for videreføring
av dette prosjektet med en ny studie som fokuserer
på kommunikasjon via tolk til de aller minste barna i
barnehagen, men foreløpig uten noen finansiering av
dette videreføringsprosjektet.
Vi har valgt å rapportere funn og resultater i en mer
fyldig fagrapport fordi vi har funnet lite skriftlig materiale
om tolking og barn. Vi håper at dette prosjektet kan være
til inspirasjon for andre som vil sikre barns behov for, og
rett til kommunikasjon når de ikke deler nok språk med
omgivelsene.
Trondheim, august 2016
Jorunn Gran