Kommunikasjon med barn via tolk
5
Innhold
Forord............................................................................................................................................................9
Sammendrag..................................................................................................................................................... 11
Summary.......................................................................................................................................................... 12
Fagrapportens oppbygning.............................................................................................................................13
Kapittel 1
Innledning.....................................................................................................................................................15
Kapittel 2
Problemstillinger ...........................................................................................................................................19
Kapittel 3
Barns rettigheter knyttet til språk og kommunikasjon. ....................................................................................21
Om retten til å bli hørt og si sin mening. ......................................................................................................... 21
Rammeplanen for barnehagen.......................................................................................................................... 22
Hørselshemmede og samiske barns rettigheter................................................................................................. 22
Kapittel 4
Teoretiske referanser og tidligere studier.........................................................................................................25
Språktolk for minoritetsspråklige barn............................................................................................................. 25
Studier om bruk av tolk for hørselshemmede barn........................................................................................... 25
Praktisk arbeid med tolk................................................................................................................................... 26
Tolkens egenskaper og tolkefaglig yrkesetikk. .................................................................................................. 27
Tolkens budskap og tolken som deltaker i tolkingen........................................................................................ 28
Synliggjøring av maktstrukturer i tolking......................................................................................................... 28
Bruk av tolk når barnet har spesielle behov....................................................................................................... 29
Kapittel 5
Retningslinjer for tolkefaglighet. ....................................................................................................................31
Formelle retningslinjer for bruk av tolk i offentlig sektor. ................................................................................ 31
Kapittel 6
Barnehagefaglige perspektiver........................................................................................................................33
Språktolking for barn i barnehagen.................................................................................................................. 33
Oppstartsperioden for nye barn i barnehagen................................................................................................... 34
Barns første – og andrespråkutvikling i barnehagen......................................................................................... 35
Tilskuddsordninger........................................................................................................................................... 36
Barnehagens ansvar for barns rett til ytring, medvirkning og kommunikasjon................................................. 37
Minoritetsbarns utfordringer ved oppstart og i samspill, lek og læring............................................................. 38