Kommunikasjon med barn via tolk
6
Kapittel 7
Psykologiske perspektiver...............................................................................................................................39
Tilknytningsteori og utviklingsfremmende samspill når en ikke deler verbalspråk........................................... 39
Tilknytning og barnehagelæreren som sekundær tilknytningsperson - et grunnleggende behov...................... 39
Stress ................................................................................................................................................................ 40
Den voksne som en trygg base og bruk av tolk - tid og trøst............................................................................ 41
Kapittel 8
Beskrivelse av prosjektet Kommunikasjon med barn via tolk............................................................................43
Deltagere/informanter...................................................................................................................................... 43
Framgangsmåte og metode............................................................................................................................... 43
Valg av forskningsmetode................................................................................................................................. 44
Intervjuguidene................................................................................................................................................. 47
Kapittel 9
Analyse, resultater og funn. ............................................................................................................................49
Utfordringer i prosjektet .................................................................................................................................. 49
Analyse av barneintervjuene............................................................................................................................. 50
Funn fra barna. Barns opplevelser og erfaringer................................................................................................ 51
Oppsummering av funn fra intervju med barna................................................................................................ 52
Analyse av intervjuene med barnehagelærerne . ............................................................................................... 53
Oppsummering av funn fra intervjuene med barnehagelærerne ..................................................................... 65
Analyse av intervjuene med tolkene.................................................................................................................. 66
Oppsummering av funn fra intervjuene med tolkene. ...................................................................................... 76
Kapittel 10
Diskusjon: Hva er
spesielt
med å tolke for små barn, hvilke
utfordringer
og
muligheter
ligger
i kommunikasjon med barn via tolk på barnehagens arena? .............................................................................79
Strukturerte situasjoner er enklere, men pedagogiske muligheter i de ustrukturerte......................................... 79
Tolkens yrkesprofesjonalitet ved tolking i barnehagen...................................................................................... 81
Barnehagelærers yrkesprofesjonalitet ved bruk av tolk i barnehagen................................................................. 85
Hva er det spesielle med å tolke for barn ut fra et barneperspektiv................................................................... 88
Kapittel 11
Konklusjoner: Hva er spesielt med kommunikasjon med barn via tolk på barnehagens arena?...........................95
Barnas utbytte og viktige forutsetninger som må ivaretas................................................................................. 95
Tolker som skal tolke for barn i barnehage trenger spesiell kompetanse........................................................... 95
Barnehagelærer må ta sitt ansvar som fagperson ved bruk av tolk til barn i barnehagen................................... 96
Situasjoner i barnehagen hvor det vil være ekstra viktig å bruke tolk................................................................ 97