Background Image
Previous Page  11 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 40 Next Page
Page Background

11

Deltakelse i arbeidslivet blir ofte brukt som en indi-

kator på integrasjon. Grupper som kommer dårlig ut

på arbeidsmarkedsstatistikken, vil som regel både

ha dårligere levekår og større vansker med å delta på

samfunnets ulike arenaer. Innvandrerbefolkningen er

i denne sammenhengen en sammensatt gruppe, og

variasjonen i sysselsettingsgrad er stor. Det generelle

bildet er at innvandrere fra Europa og Nord-Amerika har

en sysselsettingsgrad på linje med gjennomsnittet i be-

folkningen, mens innvandrere fra Asia, Afrika og Sør- og

Mellom-Amerika ligger vesentlig lavere på statistikken. I

gjennomsnitt er ledigheten for disse gruppene tre til fire

ganger så høy som i befolkningen som helhet (SSB 2015).

Men også dette bildet må nyanseres. Her er det store

kjønnsforskjeller, her er det utdanningsforskjeller, og

som vi har vært inne på – her er mye avhengig av botid.

Hvis du har vokst opp i Norge og har norsk utdanning,

er forskjellen mellom minoritet og majoritet liten. Hvis

du er relativt nyankommen, kan forskjellene være store.

Men også her er det individuelle forskjeller. Bak tallene

finner vi både den nyankomne «raceren», og vi finner

analfabeten som har bodd her lenge uten å få innpass i

arbeidslivet.

LIKEVERDIGE

OFFENTLIGE TJENESTER

Nyankomne innvandrere møter mange utfordringer som

nye i Norge. De skal gjerne forholde seg til et samfunn

med nye levemåter og skikker, rettigheter og plikter,

verdier og normer. Mye av det etniske nordmenn tar for

gitt, kan oppleves som fremmed for de som nettopp har

kommet. Dette handler om alt fra kulturelle særtrekk til

politisk system, forhold til religion, velferdsordninger,

likestillingsidealer og likhetsideologi. Sett fra innsiden

oppleves vi kanskje ikke som så like, men sett utenfra

framstår Norge på mange måter som ”annerledeslandet”.

Manges forestilling om Norge er at vi er rike, vi bor

spredt, vi har gode velferdsordninger og vi er opptatt av

demokrati, likestilling og rettferdighet. Selv om bildet

over tid justeres, kan gapet mellom idealer og realiteter

skape frustrasjon. Det kan være vanskelig å vite hva man

har krav på, hva som forventes av egeninnsats, hvordan

de små og store systemene fungerer osv.

Det offentlige tjenesteapparatet skal gi et reelt likeverdig

tilbud til alle, uavhengig av hvilken bakgrunn tjeneste-

brukeren har. Et likeverdig tjenestetilbud vil si at;

• tjenestene skal være like gode for alle brukere

• det skal være like god tilgang til tjenestene

for alle brukere

• det skal være resultatlikhet for alle brukere

På Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) hjem-

mesider er det forklart nærmere hva dette skal innebære

i praksis. At tjenestene skal være like gode, betyr at kva-

liteten skal være den samme - uansett hvem brukeren er.

Dette forutsetter at de ansatte ser og forstår hver enkelt

brukers individuelle behov i forhold til de tjenestene som

ytes, og gjør sitt beste for å møte dem. Like god tilgjen-

gelighet innebærer at brukeren kjenner til hva tjenesten

går ut på og hva den har å tilby, hvor tjenesten er å finne,

hvordan den skal brukes og hva som kreves for å kunne

benytte den. Uten disse premissene er det ikke likeverdig

tilgang. Når det gjelder kravet om resultatlikhet, under-

strekes det at likeverdig behandling ikke er det samme