Background Image
Previous Page  26 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 58 Next Page
Page Background

24

Del 2 | metode

Både ungdom og leder eller nestleder ved

institusjonen besvarte spørreskjema bestående av 100

spørsmål med svaralternativene sant/usant fordelt på

10 subskalaer som måler a) «Involvering», b) «Støtte»,

c) «Spontanitet», d) «Autonomi», e) «Praktisk

orientering», f) «Personlige problemorientering»,

g) «Toleranse for sinne/aggresjon», h) «Orden og

organisering», i) «Programtydelighet» og j) «Ansattes

kontroll». Subskalaene inngår i 3 underliggende

dimensjoner som måler 1) «Relasjon», 2) «Personlig

vekst» og 3) «Systemopprettholdelse». Totalt er det

10 spørsmål på hver subskala; skåringene vil dermed

ligge mellom 0 og 10; dess høyere skåre dess bedre

vurderes det sosiale klimaet å være. Analysene ble

gjort fra rådata, da COPES ikke er normert for norske

forhold. Tabell 2 viser de ulike nivåinndelingene for

gjennomsnittsskårene på hver subskala og de 3

dimensjonene (Brunt & Hansson, 2002). Normene er

hentet fra Sverige og vi vil følge samme norm i våre

analyser.

Tabell 2.

Inndeling i gjennomsnittsskårer for subskalaene og

dimensjonene i COPES

Inndeling av

gjennomsnittsskårer

Nivåinndeling

Alle subskalaer

Nivåinndeling

Dimensjoner:

«Relasjon»,

«Systemopprettholdelse»

Nivåinndeling

Dimensjon:

«Personlig vekst»

Lavt nivå

Mean

3.3

Mean

9.9

Mean

13.3

Middels nivå

Mean 3.4 - 6.6 Mean 10.0 - 19.9

Mean 13.4 - 26.6

Høyt nivå

Mean

6.7

Mean

20.0

Mean

26.7

KINDL

Ungdommens subjektive oppfatning av sin livskvalitet

ble målt ved hjelp av KINDL (Ravens-Sieberer

& Bullinger, 1998, 2000). I studien fylte både

ungdommen selv og hovedkontakten til hver ungdom

ut spørreskjemaet. Spørreskjemaet har blitt utviklet

for epidemiologisk bruk i friske og kliniske grupper

av barn og unge. Skjemaet består av 24 spørsmål

likt fordelt på seks sub-skalaer: 1) fysisk velvære, 2)

emosjonell velvære, 3) selvbilde, 4) familie, 5) venner

og 6) skole. I denne studien ble sub-skalaen «familie»

ikke brukt, da det skal rapporteres fra opplevd

livskvalitet den siste uken, og det er en mulighet

for at ungdommene ikke har vært i kontakt med

familien. Sub-skalaen «skole» ble kun analysert for

ungdommer det det ble rapportert at de går på skole.

The Child Behavior Checklist (CBCL)

I studien brukte vi CBCL versjon 2001 (Achenbach

& Rescorla, 2001) for barn og unge mellom 6-18 år.

«Problemdelen» i CBCL » består av 118 spørsmål

to åpne spørsmål vurdert på en skala fra 0-2 (0

stemmer ikke, 1 stemmer delvis eller noen ganger og

2 stemmer veldig bra eller ofte). Dette gir en «Total

problem skåre» som kan variere fra 0-240. Videre

kan 8 subskalaer (såkalte syndromskalaer) beregnes:

«Tilbaketrukket/deprimert», «Engstelig/Deprimert»,

«Somatiserene problemer», «Tankeproblemer»,

Sosiale Problemer», «Oppmerksomhetsproblemer»,

«Regelbrytende atferd» og «Aggresjon». Den

norske versjonen av CBCL har vist tilfredsstillende

reliabilitet og validitet (alpha for totale vansker =

.93, internaliserte vansker = .84 og eksternaliserte

vansker = .89 (Jozefiak, Larsson, Wichstrom, &

Rimehaug, 2012; Novik, 1999).