Background Image
Previous Page  25 / 58 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 58 Next Page
Page Background

Del 2 | metode

23

2.3 INSTRUMENTER/TESTER

Tabell 1.

Oversikt over kartleggingsinstrumenter omtalt i rapporten.

Verktøy

Område

Informant

Intervju:

Child and Adolescent Psychiatric

Assessment (CAPA) interview

Barne- og ungdomspsykiatri

Ungdom

Intervju om ungdommen

AHDH/Tilknytningsforstyrrelser/

Autismespekter diagnose

Hovedkontakt

Tilleggsintervju av ungdommen

Omsorgshistorikk/skole/rus

Ungdom

Spørreskjema:

Om institusjonen

Objektive opplysninger

Leder

Community oriented programs environment

scale (COPES)

Opplevd sosialt miljø på institusjonen

Ungdom/

Leder

KINDL

Livskvalitet

Ungdom/

hovedkontakt

Child Behavior Check List (CBCL)

Psykisk helse

Hovedkontakt

Det var en bred kartlegging av ungdommene som deltok

i studien (see Tabell 1).

Child and Adolescent Psychiatric Assessment (CAPA)/

Intervju om ungdommen

CAPA er et veletablert semi-strukturert og

standardisert barne- og ungdomspsykiatrisk

intervju som samler informasjon om start, varighet,

hyppighet og intensitet av symptomer på en rekke

psykiatriske DSM-IV diagnoser (Angold & Costello,

2000). Intervjumanualen fungerer som en guide og

forskningsassistenten kan følge opp med spørsmål

til det er avklart om et symptom er tilstede ut fra

forhåndsbestemte kriterier fra DSM IV. Intervjuet

fanger også funksjonsnedsettelse. Test-retest

reliabiliteten for intervjuet har vært bra, med en

kappa=0.55 for Atferdsvansker til kappa=1 for

Rusavhengighet (Angold & Costello, 2000).

Det pågår en vitenskapelig diskusjon hvorvidt

selvrapportering av symptomer for ADHD,

Autismespekter diagnose og tilknytningsforstyrrelse

er reliable. (Mazefsky, Kao, & Oswald, 2011; Owens

et al., 2007; Swanson, Owens, & Hinshaw, 2012).

Når det gjaldt rapportering av symptomer på disse 3

diagnosene anså vi derfor ungdommene som dårligere

informanter enn voksne som kjenner dem godt. Vi

valgte derfor å bruke hovedkontakten på institusjonen

(eller en annen voksen på institusjonen som kjente

ungdommen godt) ved rapportering av symptomer

på ADHD, autisme og tilknytningsforstyrrelse og ikke

ungdommen selv. Vi brukte foreldreversjonen av CAPA,

PAPA, (Angold & Costello, 2000) som diagnostisk

verktøy Dersom diagnosen ADHD var satt tidligere

av en spesialist i barne- og ungdoms psykiatri eller

barnelege, ble ungdommen gitt denne diagnosen

selv om de ikke fylte diagnose kriteriene i CAPA på

det tidspunktet forskningsassistentene intervjuet

dem. Årsaken til slike «sub-kliniske skåringer» kan

være medisinering for ADHD eller pågående terapi da

dataene ble samlet inn.

Tilleggsintervju av ungdommen

For å få dekket den spesielle omsorgshistorikken disse

ungdommene har, ble det laget et eget intervju der

ungdommen ble spurt om barnevernrelaterte faktorer.

Intervjuet dekket også områdene helsehjelp, foreldres

helse og rusbruk, eget rusbruk og skole historikk.

Spørreskjema om institusjonen

Faktiske opplysninger om institusjonen ble samlet

inn i et spørreskjema utfylt av leder eller nestleder

ved institusjonen. Områdene som ble dekket var

blant annet type eierskap, antall godkjente plasser på

institusjonen, beliggenhet, antall ansatte, utdanning

blant de ansatte, rutiner og rusbruk på institusjonen.

Community oriented programs environment scale

(COPES)

COPES er utviklet av Moose (2009) for å måle det

sosiale miljøet i institusjonssammenheng. Det er

utarbeidet tre versjoner av COPES hvor det faktiske

(real), foretrukne (ideal) eller forventede (expected)

sosiale miljøet på institusjonen blir målt. I vårt prosjekt

valgte vi å bruke versjonen for faktisk opplevelse av

det sosiale miljøet. Den engelske versjonen av COPES

(4. utgave) ble oversatt til norsk gjennom godkjente

prosedyrer.