Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
- Om forskningen
- Forskningsområder
-
Brukercase
- Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
- Brukercase 2 - Utvikling av fornybar energi og dens potensielle anvendelser
- Brukercase 3a - Hydrogen og Transport
- Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
- Brukercase 3c - Urban varetransport
- Brukercase 4 - CCS, CDR og negative utslipp
- Brukercase 5 - Bærekraftig utvikling av innovasjonsdistrikt
- Brukercase 6 - Samfunnsaspekter ved havvind
- Brukercase 7 - Integrerte markeder for energi og fleksibilitet
- Brukercase 8 - Energiframskriving scenarier og klimamål
- Masteroppgavesamarbeid
- Publikasjoner
Publikasjoner og dokumenter
Publikasjoner og dokumenter
Har du lyst til å lese mer om hva vi gjør og har kommet frem til i de enkelte brukercase? Klikk her for å dykke inn i vår samling av publikasjoner, presentasjoner og rapporter fra våre tverrfaglige brukercaser.
Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
(Brukercaset er fullført og konkludert.)
Brukercase 1 (UC1) i vårt forskningsprogram har nå fullført sin omfattende studie om akselerering av overgangen til et lavutslippssamfunn gjennom lokal forankring og handling. Dette brukercaset har vært et fruktbart tverrfaglig samarbeid som har involvert et mangfold av brukerpartnere og forskningsinstitusjoner, inkludert nøkkelpartnere som Statsbygg, Enova, NODES, Trøndelag Fylkeskommune, Oslo kommune, samt forskningspartnere som KULT, IFE, TIK, og potensielt INDECOL.
Vårt primære mål var å fremme et bærekraftig samfunn som er både funksjonelt og effektivt i å redusere nasjonale utslipp. Vi har fokusert på lokale initiativer som mikrogrid, bydelsspesifikke energiløsninger, og mer. Gjennom vår forskning har vi identifisert både barrierer og muligheter for implementering av teknologiske løsninger som kan levere betydelige utslippsreduksjoner. Dette inkluderte en dyptgående utforskning av hvordan slike teknologier kan integreres i eksisterende systemer, reguleringer og samfunnsnormer.
Videre har vi gransket hvordan tverrsektorielt samarbeid kan bli en realitet. Våre funn indikerer at komplekse utfordringer krever en tverrfaglig tilnærming, og vi har utviklet retningslinjer for hvordan ulike aktører kan jobbe sammen i felleskap mot et lavutslippssamfunn.
En serie med pilotprosjekter har blitt vellykket gjennomført, som har belyst ulike aspekter av overgangen til et lavutslippssamfunn. Disse pilotprosjektene har gitt innsikt i lokale løsninger og deres påvirkning på systemet som helhet, fra kostnadseffektivitet og karbonfotavtrykk, til samfunnsengasjement.
Vi er svært takknemlige for alle som har deltatt og bidratt til dette viktige arbeidet, og ser med forventning frem mot videre forskning og implementering av våre funn.
Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet har hatt stor aktivitet, og har kommet langt i løpet.
Første forskningssprint
Les mer om oppstarten av brukercasen og hva en forskningssprint er i denne nyhetssaken.
Anbefaling om klimakutt
I tett samabreid med partnerne skrev forskerne Pernille Seljom (IFE) og Marius Korsnes (NTNU) en anbefaling om tiltak for å kutte utslipp i kommunene.
Se anbefalingen:
Korleis kan kommunar lykkast med klimakutt?
Elbiler - mulig ressurs? V2G og V2B
Foreløpig er dette som også kalles «toveis lading» på prøvestadiet, men forskere i NTRANS jobber sammen med flere partnere for å finne gode og gjennomførbare, lokale løsninger som kan gi god samfunnsnytte. Vehichle to grid (V2G) og Vehicle to building (V2B) er begrepene forskerne og brukerpartnerne bruker.
V2G er overføring mellom elbilen og elektrisitetsnettet, hvor strøm fra elbilen kan være en ressurs ved behov. V2B er overføring av strøm fra elbilen til hjemmet og/eller andre bygninger.
Det er også sannsynlig at elbileiere kan tjene penger på dette.
Les mer i nyhetssaken:
Elbilen som "powerbank"?
Brukercase-ledere
Brukercase-ledere
Partnere som er med
Partnere som er med
- Akademiske partnere: SINTEF Energi, SINTEF Industri, NTNU-KULT, NTNU-PSY, NTNU-Indøk, og NTNU-IndEcol, IFE, UiO-TIK,
- Brukerpartnere: Statsbygg, Oslo kommune, Trondheim kommune, Bergen kommune, Energi Norge, NODES, BKK og Miljødirektoratet, Vestland fylkeskommune, Trøndelag fylkeskommune
- FME-er: ZEN og Cineldi
Nye metoder
Nye metoder
Våre forskere har funnet en ny og mer effektiv måte å jobbe på: forskningssprint!
Elbilen som «powerbank»?
Elbilen som «powerbank»?
Visste du at det i framtida kan bli mulig å bruke elbilen som en «powerbank», som kan tappes for strøm når du eller andre trenger det?
(Publisert 09.11.2021)