Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
- Om forskningen
- Forskningsområder
-
Brukercase
- Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
- Brukercase 2 - Utvikling av fornybar energi og dens potensielle anvendelser
- Brukercase 3a - Hydrogen og Transport
- Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
- Brukercase 3c - Urban varetransport
- Brukercase 4 - CCS, CDR og negative utslipp
- Brukercase 5 - Bærekraftig utvikling av innovasjonsdistrikt
- Brukercase 6 - Samfunnsaspekter ved havvind
- Brukercase 7 - Integrerte markeder for energi og fleksibilitet
- Brukercase 8 - Energiframskriving scenarier og klimamål
- Masteroppgavesamarbeid
- Publikasjoner
Publikasjoner og dokumenter
Publikasjoner og dokumenter
Har du lyst til å lese mer om hva vi gjør og har kommet frem til i de enkelte brukercase? Klikk her for å dykke inn i vår samling av publikasjoner, presentasjoner og rapporter fra våre tverrfaglige brukercaser.
Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
(Brukercaset er fullført og konkludert.)
Brukercase 3b har fullført sin dyptgående analyse av det norske godstransportsystemets utvikling over en tidsramme på 20 til 30 år. Med betydelig innsikt fra brukerpartnere fra ulike sektorer, har vi fokusert på hvordan å nå kritiske utslippsmål gjennom avkarbonisering av godstransportsektoren.
Gjennom dette arbeidet har vi identifisert behovet for forbedret nasjonal planlegging. Selv om den norske nasjonale godstransportmodellen (NGM) har vært et verdifullt verktøy for korttidsvurderinger, har vi erkjent dens begrensninger for langsiktig planlegging. Som et resultat har vi utviklet en ny modelleringsramme, STraM, som adresserer disse manglene.
I STraM har vi inkludert flere kritiske aspekter manglende i tidligere modeller, inkludert dynamisk langsiktig planlegging, eksplisitt modellering av infrastrukturinvesteringer, og en omfattende vurdering av nye, lavkarbon-brenselteknologier. Dette arbeidet er ytterligere forsterket av bidrag fra våre brukerpartnere, som har gitt nødvendige data, samt deltatt i diskusjoner og workshops.
En detaljert preprint som beskriver vårt modelleringsrammeverk og dets relevans er nå tilgjengelig her. Preprinten illustrerer nødvendigheten av å modellere over flere tidsperioder, inkludert teknologisk usikkerhet, og fremhever effektiviteten av karbonprising som en løsning.
Vi har nå avsluttet alle faser av dette brukercaset, og vi er i ferd med å dele våre funn for å bidra til fremtidig policyutforming. For eventuelle ytterligere spørsmål, vennligst kontakt Steffen Jaap Skotvoll Bakker på steffen.bakker@ntnu.no.
Takk til alle som har deltatt og bidratt til dette viktige arbeidet.
På årskonferansen i desember var det en egen workshop for planlegging av nye brukercaser i NTRANS. Der ble flere nye temaer definert og bestemt for samarbeid mellom forskere og brukerpartnere.
Brukercase 3b
E-post med videre plan for året er sendt til brukerpartnerne av NTNU-forsker Steffen J. bakker.
Se mer om brukercasene
Nyhetssak om nye brukercaser i NTRANS