Kom i gang med argumentasjon – Fordypningsmateriale – Matematisk argumentasjon i grunnskolen
ARGiL sidetopp
Kom i gang med argumentasjon
Kom i gang med argumentasjon
Hvis du som lærer har lyst til å arbeide med argumentasjon og bevis med elevene dine, har vi noen råd til hva du kan starte arbeidet ditt med, og noen forslag til aktiviteter du kan bruke for å komme i gang. I filmen under fremhever vi to ting vi mener det er lurt å legge vekt på: egenskaper og uttrykksformer.
Noen generelle råd for arbeid med argumentasjon
Valg av oppgaver
Alle matematikkoppgaver kan være et utgangspunkt for matematisk argumentasjon. I problemløsningsoppgaver må vi argumentere for å kunne overbevise om at svaret vårt er riktig, og når vi oppdager en regnestrategi, må vi argumentere for å vise at den er gyldig. Noen ganger dukker det opp (uplanlagte) muligheter for argumentasjon underveis i arbeid med matematikkoppgaver. Læreren kan også legge til rette for argumentasjon ved å presentere hypoteser som elevene skal undersøke, eller ved å utvide en oppgave i læreboka.
Selv om alle matematikkoppgaver kan være et utgangpunkt for argumentasjon, betyr det ikke at vi skal arbeide med argumentasjon i alle oppgaver vi gjør. Men vi kan bruke alle slags oppgaver som et utgangspunkt og på denne måten arbeide med argumentasjon på mange forskjellige måter.
Samtale
Å arbeide med argumentasjon i klasserommet innebærer å legge opp til samtale. Samtalen mellom elever er viktig for å ha noen å utforske en oppgave sammen med, og å utvikle et argument sammen med. Læreren kan bidra med spørsmål underveis i elevenes arbeid, for å utfordre dem til å tenke videre i argumentasjonen sin, og å få innsikt i elevenes tanker. I helklassesamtalen med lærer og elever kan læreren samle trådene i klassens argumenter.
På Matematikksenterets nettsider kan du lese om samtaletrekk som kan være til hjelp i arbeid med matematiske samtaler i klasserommet.
Praktiske råd
Organiseringen av klasserommet har betydning for elevenes arbeid. Vi har foreslått at elevene arbeider sammen i par med å utforske og argumentere, og at man deretter diskuterer det man har kommet frem til i helklasse. Når elevene skal utforske og argumentere trenger de blanke ark for å skrive og tegne på underveis, og vår erfaring er at det kan være lurt med store ark for å ha god plass til å skrive og tegne alt man kommer på. I noen oppgaver kan det også være nyttig å bruke konkretiseringsmateriell, som klosser eller pinner.
Nå er det bare å komme i gang! Lykke til!