Delprosjekt 2 – INCLUSCHOOL – Forskning – Institutt for lærerutdanning
INCLUSCHOOL
Inkludering som interaksjonell praksis
Inkludering som interaksjonell praksis
![I et klasserom. En elev og lærer sitter sammen ved en pult. Begge ser ned på et papir gutten jobber med. Foto](https://ntnu.fotoware.cloud/fotoweb/embed/2024/02/033b6f90e6c748b89208d20a0064614a.jpg)
Inkludering i skolen følger ikke av overordna strategier og planer, men må gjøres i praksis – i faktiske møter med elever. Dette er utgangspunktet for denne delstudien hvor vi undersøker inkludering som interaksjonell praksis.
Tidligere forskning viser at det er utfordrende å legge til rette for interaksjonell deltakelse og inkludering for elever med begrensa verbalspråklige ferdigheter i norsk, slik som blant annet nyankomne elever og tegnspråklige elever. Vi har derfor et særlig fokus på disse elevgruppene.
I tett samarbeid med et utvalg lærere undersøker vi en-til-en-samtaler mellom elev og lærer, helklassesamtaler og gruppesamtaler mellom elever. Vi bruker video og gjør næranalyser av både verbalspråklige og nonverbale dimensjoner i interaksjonen, med blikk for hva som fremmer og eventuelt hemmer inkludering.