Delprosjekt 1 – INCLUSCHOOL – Forskning – Institutt for lærerutdanning
INCLUSCHOOL
Elever og læreres samskaping av inkludering
Elever og læreres samskaping av inkludering
Siden UNESCO-konferansen i Salamanca i 1994 har inkludering i skolen stått høyt på agendaen både i Norge og internasjonalt, men enda gjenstår mye på realiseringsplanet. Forskningen har i stor grad utforsket inkludering som et teoretisk begrep, mens praksisstudier som oftest har blitt initiert «ovenfra» av stat og kommuner, og da i form av programmer der inkludering er ferdig definert på forhånd. Med dette som bakteppe ønsker vi i denne delstudien utforske inkludering og inkluderende praksiser «nedenfra og opp», i tett samarbeid med elever og lærere ved en unik mangfoldskole. Hensikten med delstudien er å forstå inkludering (og ekskludering) slik dette erfares av elever og lærere, og å vinne ny kunnskap om hvordan elevenes egne stemmer kan inngå i og legges til grunn for utvikling av inkluderende praksiser.