Delprosjekt 3-1 – INCLUSCHOOL – Forskning – Institutt for lærerutdanning
INCLUSCHOOL
Elevmedvirkning i prosessen frem mot gjennomført spesialundervisning
Elevmedvirkning i prosessen frem mot gjennomført spesialundervisning
Elever med spesielle behov er sårbare for ekskludering. De blir også i liten grad hørt i prosesser som handler om utvikling og gjennomføring av ulike hjelpetiltak til tross for at dette er en rettighet som beskrives både i Barnekonvensjonen og Opplæringsloven.
I denne delstudien ønsker vi å følge noen elever gjennom det som ofte kalles den spesialpedagogiske tiltakskjeden; fra bekymring via henvisning til pedagogisk-psykologisk tjeneste, til gjennomført spesialundervisning. Vi ønsker å prøve ut elevmedvirkning i alle ledd av prosessen med mål om elevens aktive deltakelse i beslutninger som tas, samtidig som vi forsker på prosessen. Hensikten med delstudien er å få kunnskap om hvordan en kan legge til rette slik at eleven får en reell mulighet til å uttrykke sitt syn, hvordan elever, lærere og PP-rådgivere opplever prosessen, og hvilke utfordringer og muligheter som dukker opp når elever systematisk får medvirke.