Delprosjekt 3-2 – INCLUSCHOOL – Forskning – Institutt for lærerutdanning
MENY
INCLUSCHOOL
Skolens normalitetsforståelse
Delprosjekt 3-2
Skolens normalitetsforståelse
Alle elever har ulike behov, men hvordan tenker skolen om elevenes behov? Og på hvilke måter skiller læreres vurderinger av enkeltelever seg fra hverandre? Skiller skoler seg fra hverandre i forståelsen av hva som er en «normal» elev- og på hvilke måter?
Delprosjektet foregår i tre faser:
- i fase 1 utvikler forskere og lærere sammen en forståelse av hvilke tema og spørsmål som er vesentlige for å forstå inkludering og normalitet i en sammensatt skole
- i fase 2 gjennomføres en spørreundersøkelse ved flere skoler basert på samarbeidet i fase 1. Forskere og lærere fortolker og sammenligner resultatene og presenterer det for skolen
- i fase 3 reflekterer de samme lærerne og forskerne over utvalgte resultater sammen med flere lærere, representanter fra pedagogisk psykologisk tjeneste og lærerstudenter.
Målet er økt bevissthet om inkludering som bevisste valg i en kompleks hverdag.