Formidling – INCLUSCHOOL – Forskning – Institutt for lærerutdanning
INCLUSCHOOL
Formidling
Formidling
Omtale av prosjektet
INCLUSCHOOL: Ny kunnskap om inkludering, Matematikksenteret, april 2024.
Arrangement på Litteraturhuset i Trondheim, NTNU Samfunnsforskning, mai 2024.
Invitasjoner - faglige bidrag
Uthus, M. (2024). INCLUSCHOOL: Elever og læreres samskaping av inkludering. Bidrag til utviklingsarbeidet «Inkluderende praksiser i skolene i Fosen», i regi Høgskolen i Innlandet, digitalt opptak, Trondheim, 2024.01.07
Kronikker
En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge. (2022). Psykologisk.no.
Podcast
Fellesskap på hell i skolen? Litteraturhuset i Trondheim, 2024.
Irmelin Kjelaas om språkopplæring og skole for de med kort botid. Lektor Lomsdalen, 2024
Flerspråklighet og flerkulturell inkludering. Lærersnakk, 2023.
Presentasjon på konferanse
Justnes, Camilla Normann, & Uthus, M. (2024). Listening to student voices of experiences of inclusion in mathematics - a teacher’s reflectios on own mathematics teaching. Vitenskapelig foredrag. NORMA 24. NCUM, The national centre for developing mathematics teaching, København, Danmark, 2024.
«Skolens bruk av det profesjonelle læringsfellesskapet i utviklingen av underveisvurderingen», Utdanningsdirektoratet sin nasjonale konferanse om fagfornyelsen, april 2024.
«Inkluderende praksis i skolen», Spesialundervisning som virker 2024, januar 2024.
Publikasjoner
Uthus, M. & Aas, H. K. (2023). Inclusion explored through student voices within the framework of formal teacher-student conversations.
Uthus, M. & Qvortrup, A. (2023). Lessons learned from Norway: a values-based formulation of inclusive education.
Justnes C., N. & Gätzschmann, K. (2023). Matematiske samtaler i et flerspråklig klasserom - hvordan inkludere flere? I A. B. Emstad (Red.), Samskapt kunnskapsutvikling i skole og lærarutdanning. Der praksis og teori møtes (s 200–218). Universitetsforlaget.
Uthus, M., & Sivertsen, K. I. H. (2023). Samskapt kunnskapsutvikling om inkludering i en mangfoldig skole - med eleven i sentrum. I A. B. Emstad (Red.), Samskapt kunnskap i skole og lærerutdanning. Der praksis og teori møtes (s. 180-199). Universitetsforlaget.