Irmelin Kjelaas
Om
Jeg er anvendt språkviter med en særlig interesse for språk og makt, flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Jeg er faglig ansvarlig for Institutt for lærerutdannings videreutdanning i andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere, og underviser om språklig mangfold på master i norskdidaktikk.
Jeg er involvert i ulike prosjekter med lokale, regionale og nasjonale utdanningsmyndigheter. Jeg har sittet i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter (2018-2019), i arbeidsgruppa som reviderte Utdanningsdirektoratets kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk (2017-2020) og i gruppa som foreslo tiltak for tapt læring under koronapandemien (2021).
Sammen med Anette Brekke leder jeg nettverket 'Andrespråksdidaktisk nettverk' bestående av lærere fra barne- og ungdomstrinn, videregående skole og voksenopplæring, representanter for Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune, samt forskere fra Institutt for lærerutdanning.
Jeg er med i nettverket Languages in Vocational Education and Training (LIVE), LiVE network > m-voc Multilingualism in Vocational Education (exeter.ac.uk), nettverket Flerspråklighet i Norden (FLIN), Hem – Nätverket Flerspråkighet i Norden (FLIN) (wordpress.com) og sitter i styret for kulturplattformen Anna og Azra bretter opp ermene, Anna & Azra bretter opp ermene (annaogazra.no).
Forskning
Jeg har en doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra Institutt for språk og kommunikasjon ved NTNU om samtaler mellom enslige mindreårige asylsøkere og miljøarbeidere i barnevernet: Barns deltakelse i institusjonelle samtaler. En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter (https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2381994).
For tida er jeg involvert i følgende forskningsprosjekter:
- Flerspråklighet på yrkesfag - et forsknings- og utviklingsprosjekt som har fokus på nyankomne elever og undersøker språkoplæring, språkkrav og språkpraksiser i skolen og i praksis. I prosjektet samarbeider vi med Universitetet i Oslo, VIA University College i Danmark og Exeter University i England i nettverket "The role of languages in vocational education and training": LiVE network > m-voc Multilingualism in Vocational Education (exeter.ac.uk)
- INCLUSCHOOL: Sammink: Sammen for inkludering i en mangfoldig skole – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
- Family Reunification and Unaccompanied Refugee Minors: Psychosocial Health, Integration and Support Services [FAMREUN]: FAMREUN - NTNU
- Lydrikk: Lydrik(k) – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
- Følgeevaluering av reviderte læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (Oxford Research og NTNU Samfunnsforskning)
Tidligere var jeg med i prosjekta Coming of Age in Exile [CAGE], https://cage.ku.dk/, Language, Integration and Media [LIM], https://www.ntnu.no/isl/lim og Erfaringsbasert språkdidaktikk (et forsknings- og utviklingsprosjekt om språkopplæring for nyankomne ungdommer med lite formell skolebakgrunn).
Jeg leder forskergruppa 'Språklig mangfold i skole og samfunn', https://www.ntnu.no/ilu/spraklig-mangfold-i-skole-og-samfunn sammen med Rikke van Ommeren.
Jeg driver med både praksisretta og allmennretta formidling og er særlig opptatt av å samarbeide tett med praksisfeltet.
Publikasjoner
2024
-
Kulbrandstad, Lise Iversen;
Myklebust, Randi;
Kjelaas, Irmelin.
(2024)
Redaktørene har ordet: Tospråklig opplæring.
NOA - Norsk som andrespråk
Leder
-
Kjelaas, Irmelin;
Brekke, Anette Louise.
(2024)
«Uvant og litt flaut å bruke morsmålet i skolesammenheng». Læreres refleksjoner om elevers ambivalens til bruk av flere språk i opplæringen.
ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
Vitenskapelig artikkel
-
Hauge, Hans A.;
Eide, Ketil;
Kjelaas, Irmelin.
(2024)
Biding time with close strangers: teachers’ sensemaking of newly arrived refugee youths’ educational aspirations in the Norwegian context.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Meek-Bøe, Shanna C.;
Kjelaas, Irmelin.
(2024)
«Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge.
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Vitenskapelig artikkel
2023
-
Ringrose, Priscilla Marie;
Kristensen, Guro Korsnes;
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway.
International Journal of Inclusive Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
Siamaks landey. Erfaringsbasert, transspråklig pedagogikk for nyankomne ungdommer. .
KvaN : et tidsskrift for læreruddannelse og skole
Fagartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter" .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
Linearity, delay, and lost language learning opportunities. Newly arrived adolescent students’ experiences with school segregation in Norway.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Dagsland, Sindre.
(2023)
Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2022)
Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. .
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Uthus, Marit;
Caspersen, Joakim;
Kjelaas, Irmelin;
Sagen Hasselø, Inger;
Forren, Svein Johny.
(2022)
En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge.
Psykologisk.no
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Riis-Johansen, Marit Olave.
(2022)
Samtale i andrespråksopplæringa.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2022)
Innledning.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Øverbekk, Marlene;
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
«To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap .
NOA - Norsk som andrespråk
Vitenskapelig artikkel
-
Atroshi, Gulizar;
Brattland, Sanna Ø.;
Wahlberg, Ingrid;
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
"Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. .
Liber
Faglig kapittel
2021
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Språkkartlegging.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Ordforråd.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Kvistad, Tone Holten;
Kjelaas, Irmelin;
Matre, Synnøve.
(2021)
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler .
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Fagerheim, Kristin.
(2021)
Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. .
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
-
Kjelaas, Irmelin;
Van Ommeren, Rikke.
(2021)
Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Samtaler med enslige flyktningbarn.
Gyldendal Norsk Forlag A/S
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil;
Vidarsdottir, Anna Sjølset;
Hauge, Hans Abraham.
(2020)
Å føle seg angrepet intellektuelt
Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Olaussen, Andrea Hjertås;
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei"
Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen.
Målbryting
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Hansson, Knut Naper.
(2020)
Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Brekke, Anette Louise;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
«Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt»
– Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse
.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Østerlie, Ove;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2019)
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk.
NOA - Norsk som andrespråk
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2017)
Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn.
Barn i Norge
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Kjelaas, Irmelin;
Dahl, Anne;
Busterud, Guro;
Ommeren, Rikke van;
Anne Mette, Sunde.
(2017)
Fremmedspråk er ikke farlig.
nrk.no/ytring
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Solvor Mjønes, Lauritzen;
Jensen, Tine Kristin;
Eide, Ketil;
Lønning, Moa Nyamwathi;
Lidén, Hilde.
(2017)
Mot bedre viten om barns beste.
www.nrk.no/ytring
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
Jeg nekter også.
Språknytt
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
De sier vulgært, jeg sier talemålsnært.
Forskerforum
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Eide, Ketil;
Kjelaas, Irmelin;
Larsgaard, Ann Kristin.
(2017)
Hjem eller institusjon?
Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene.
Tidsskrift for velferdsforskning
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Fagartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned.
Prosperitas
Fagartikkel
2015
-
Kjelaas, Irmelin.
(2015)
Alt jeg gjør, er formidling!.
Forskerforum
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2015)
Barnets stemme i tolkemedierte samtaler.
Tidsskriftet Norges Barnevern
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Jeg forsker med hjertet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Om språk og ambisjoner.
Forskerforum
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Når poenget ikke er poeng.
Dagbladet
Kronikk
2009
-
Kjelaas, Irmelin.
(2009)
"Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn.
NOA - Norsk som andrespråk
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Kulbrandstad, Lise Iversen;
Myklebust, Randi;
Kjelaas, Irmelin.
(2024)
Redaktørene har ordet: Tospråklig opplæring.
NOA - Norsk som andrespråk
Leder
-
Kjelaas, Irmelin;
Brekke, Anette Louise.
(2024)
«Uvant og litt flaut å bruke morsmålet i skolesammenheng». Læreres refleksjoner om elevers ambivalens til bruk av flere språk i opplæringen.
ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
Vitenskapelig artikkel
-
Hauge, Hans A.;
Eide, Ketil;
Kjelaas, Irmelin.
(2024)
Biding time with close strangers: teachers’ sensemaking of newly arrived refugee youths’ educational aspirations in the Norwegian context.
Cogent Education
Vitenskapelig artikkel
-
Meek-Bøe, Shanna C.;
Kjelaas, Irmelin.
(2024)
«Jeg er heldig, fordi jeg kan jobbe som pleieassistent». Konstruksjonen av innlæreridentitet i læreboka På vei for voksne innvandrere i Norge.
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Ringrose, Priscilla Marie;
Kristensen, Guro Korsnes;
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway.
International Journal of Inclusive Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
Siamaks landey. Erfaringsbasert, transspråklig pedagogikk for nyankomne ungdommer. .
KvaN : et tidsskrift for læreruddannelse og skole
Fagartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
Linearity, delay, and lost language learning opportunities. Newly arrived adolescent students’ experiences with school segregation in Norway.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Uthus, Marit;
Caspersen, Joakim;
Kjelaas, Irmelin;
Sagen Hasselø, Inger;
Forren, Svein Johny.
(2022)
En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge.
Psykologisk.no
Kronikk
-
Øverbekk, Marlene;
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
«To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap .
NOA - Norsk som andrespråk
Vitenskapelig artikkel
-
Kvistad, Tone Holten;
Kjelaas, Irmelin;
Matre, Synnøve.
(2021)
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler .
Nordic Journal of Literacy Research
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil;
Vidarsdottir, Anna Sjølset;
Hauge, Hans Abraham.
(2020)
Å føle seg angrepet intellektuelt
Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
.
Acta Didactica Norden (ADNO)
Vitenskapelig artikkel
-
Olaussen, Andrea Hjertås;
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei"
Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen.
Målbryting
Vitenskapelig artikkel
-
Brekke, Anette Louise;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
«Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt»
– Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse
.
Bedre Skole
Fagartikkel
-
Østerlie, Ove;
Kjelaas, Irmelin.
(2019)
The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education.
Frontiers in Education
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2019)
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk.
NOA - Norsk som andrespråk
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2017)
Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn.
Barn i Norge
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Kjelaas, Irmelin;
Dahl, Anne;
Busterud, Guro;
Ommeren, Rikke van;
Anne Mette, Sunde.
(2017)
Fremmedspråk er ikke farlig.
nrk.no/ytring
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Solvor Mjønes, Lauritzen;
Jensen, Tine Kristin;
Eide, Ketil;
Lønning, Moa Nyamwathi;
Lidén, Hilde.
(2017)
Mot bedre viten om barns beste.
www.nrk.no/ytring
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
Jeg nekter også.
Språknytt
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
De sier vulgært, jeg sier talemålsnært.
Forskerforum
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2017)
""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Vitenskapelig artikkel
-
Eide, Ketil;
Kjelaas, Irmelin;
Larsgaard, Ann Kristin.
(2017)
Hjem eller institusjon?
Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene.
Tidsskrift for velferdsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden
Fagartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2016)
Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned.
Prosperitas
Fagartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2015)
Alt jeg gjør, er formidling!.
Forskerforum
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin;
Eide, Ketil.
(2015)
Barnets stemme i tolkemedierte samtaler.
Tidsskriftet Norges Barnevern
Vitenskapelig artikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Jeg forsker med hjertet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Om språk og ambisjoner.
Forskerforum
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2014)
Når poenget ikke er poeng.
Dagbladet
Kronikk
-
Kjelaas, Irmelin.
(2009)
"Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn.
NOA - Norsk som andrespråk
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2022)
Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring. .
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Kjelaas, Irmelin;
Fagerheim, Kristin.
(2021)
Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. .
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Kjelaas, Irmelin.
(2023)
Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter" .
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Dagsland, Sindre.
(2023)
Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever. .
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Riis-Johansen, Marit Olave.
(2022)
Samtale i andrespråksopplæringa.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Ommeren, Rikke van.
(2022)
Innledning.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Atroshi, Gulizar;
Brattland, Sanna Ø.;
Wahlberg, Ingrid;
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer.
Fagbokforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2022)
"Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. .
Liber
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Språkkartlegging.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2021)
Ordforråd.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin;
Van Ommeren, Rikke.
(2021)
Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring.
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt.
Universitetsforlaget
Faglig kapittel
-
Kjelaas, Irmelin.
(2020)
Samtaler med enslige flyktningbarn.
Gyldendal Norsk Forlag A/S
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kjelaas, Irmelin;
Hansson, Knut Naper.
(2020)
Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger .
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Emner
- SKOLE6269 - Multilingual pedagogy for teachers in vocational education
- SKOLE6710 - Second language teaching in adult education
Veiledning
Jeg er hovedveileder for en phd-stipendiat: Unni Soltun Andreassen: Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående skole for nyankomne ungdommer med begrensa lese- og skrivekompetanse - 2019-2023, https://www.ntnu.no/ansatte/unni.s.andreassen. Jeg var medveileder for Tone Holten Kvistad som undersøkte eksplpsitt samtaleundervisning i norskfaget: NTNU Open: Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn.
Formidling
2024
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2024) Fellesskap på hell i skolen?. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2024-05-28
-
Vitenskapelig foredragWinlund, Anna; Kjelaas, Irmelin. (2024) “I didn’t know how to write things in Norwegian and even less in Sami”. The discursive construction of illiteracy in the Norwegian and Swedish Truth and Reconciliation Reports . Nordand Nordand 16 , Sødertørn 2024-06-12 - 2024-06-14
-
IntervjuKjelaas, Irmelin. (2024) Om språkopplæring og skole for de med kort botid. Lektor Lomsdalens innfall Lektor Lomsdalens innfall [Radio] 2024-04-02
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2024) Nyankomne elever i videregående opplæring. Sandnessjøen videregående skole Kurs Sandnessjøen videregående skole , Sandnessjøen 2024-05-14 - 2024-05-14
2023
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Å kartlegge ordforråd. Utdanningsetaten i Oslo Veiledningsressurs Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter , https://nafo.oslomet.no/kompetanseheving/nettbaserte-kurs/veiledningsfilmer-til-kartleggingsverktoy-i-grunnleggende-norsk/ 2023-08-23 - 2023-08-23
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Integrert språk- og fagopplæring. Trondheim kommune Fagdag Trondheim kommune , Trondheim 2023-02-13 - 2023-02-13
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Muntlighet, mestring og myndiggjøring. . Høgskulen i Volda NOA-konferansen , Volda 2023-05-25 - 2023-05-26
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Muntlighet, mestring og myndiggjøring i opplæringa for nyankomne ungdommer. Trondheim kommune og NTNU Nordisk nettverksseminar i nettverket Flerspråklighet i Norden , Trondheim 2023-09-26 -
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Andreassen, Unni Soltun. (2023) Ventelister og stor pågang på videreutdanning for lærere. Khrono Khrono [Fagblad] 2023-09-25
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Muntlighet, mestring og myndiggjøring. . Göteborgs universitet Högre seminarium , Göteborg 2023-03-27 - 2023-03-27
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Frøya kommune Fagdag Frøya kommune , Frøya 2023-03-17 - 2023-03-17
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Brekke, Anette Louise. (2023) Language education and use in VET. University of Glasgow European Conference on Educational Research , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-26
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Elevens stemme i det flerspråklige klasserommet. Universitetet i Oslo Seminar universitetsskolesamarbeidet ved UiO , Oslo 2023-09-12 - 2023-09-12
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Å kartlegge muntlig kommunikasjon. Utdanningsetaten i Oslo Digital læringsressurs , Digitalt 2023-08-15 -
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2023) Språkopplæring for nyankomne elever i videregående skole. Landslaget for norskundervisning Kurs for lærere , Digitalt 2023-01-02 - 2023-01-02
-
ProgramdeltagelseKjelaas, Irmelin; Diesen, Even Igland. (2023) Flerspråklighet og flerkulturalitet i skolen. Lærersnakk Lærersnakk [Internett] 2023-11-30
2022
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Erfaringsbasert språkdidaktikk. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse Fagdag Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse , Digitalt 2022-01-20 - 2022-01-20
-
Vitenskapelig foredragDagsland, Sindre; Kjelaas, Irmelin. (2022) Myndigjøring gjennom skapende, transspråklige praksiser. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning Skriv! Les! , Trondheim 2022-05-10 - 2022-05-11
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) “Wow! Que voz linda que eu tenho! Mashallah!”. University of Campinas Presentasjon , Caminas 2022-06-14 - 2022-06-14
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Wow! Que voz linbda que eu tenho! Mashallah!. University of Matto Grosso do Sul, Brasil Phd-seminar , Campo Grande 2022-06-29 - 2022-06-29
-
Vitenskapelig foredragOmmeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2022) Innfødtideologi i "morsmålsfaget" norsk i grunnskolelærerutdanninga. Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet Møte om norsk språk , Tromsø 2022-11-23 - 2022-11-25
-
Vitenskapelig foredragDaugaard, Line Møller; Kjelaas, Irmelin. (2022) Sprogpædagogiske praksisser i modtagelsestilbud for nyankomne unge i de skandinaviske lande. Universitetet på Island Symposoium , Reykjavik 2022-05-24 - 2022-05-26
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Grafosentrisme som portvokting? Skriftsprpkideoligi i opplæringa for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter" . Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet Møte om norsk språk , Tromsø 2022-11-23 - 2022-11-25
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Myndiggjørende språkopplæring for nyankomne elever. Universitetet i Bergen Gjesteforelesning , Zoom 2022-10-31 - 2022-10-31
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråkighet og dybdelæring. HK-dir Nasjonal konferanse om modulforsøket , Gardermoen 2022-09-07 - 2022-09-08
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Trøndelag fylkeskommune Kurs om kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk , Stjørdal 2022-08-29 - 2022-08-29
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Ressursorientert underveisvurdering av nyankomne elevers språklige og faglige utvikling. HK-dir Nasjonal konferanse om modulforsøket , Gardermoen 2022-09-07 - 2022-09-08
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Flerspråklighet og dybdelæring. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse Nasjonal konferanse for modulforsøket , Gardermoen 2022-09-07 - 2022-09-07
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2022) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om engasjement og empowerment gjennom samtaler i andrespråksklasserommet. . Nationellt centrum för svenska som andrespråk Symposium 2022: Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv , Stockholm 2022-10-13 - 2022-10-13
2021
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2021) Identity and Language Learning in the Literacy Classroom. Universitetet i Oslo Phd-kurs , Zoom 2021-05-21 - 2021-05-21
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen. Trondheim og Malvik kommune Forelesning , Zoom 2021-04-29 - 2021-04-29
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2021) Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om myndiggjørende språkdidaktiske praksiser i opplæring for nyankomne ungdommer. . VIA University College Presentasjon , Århus 2021-11-24 - 2021-11-24
-
ProgramdeltagelseKjelaas, Irmelin; Kvistad, Tone Holten. (2021) Grafosentrisme, Muntlighet i skolen. NRK NRK [Radio] 2021-12-01
-
Programdeltagelse
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighetsdidaktikk. Narvik kommune Kurs for lærere , Digitalt 2021-09-28 - 2021-09-28
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2021) Flerspråklighet i skolen. . Universitetet i sørøst-Norge Gjesteforelesning , Zoom 2021-03-16 - 2021-03-16
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin; Gullikstad, Berit; Penner, Angelina; Sætermo, Turid Fånes; Stachowski, Jakub. (2021) Boklansering: Fortellinger om integrering i norske lokalsamfunn. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Internett] 2021-04-14
-
ProgramdeltagelseBentzen, Kristine; Dahl, Anne; Kjelaas, Irmelin. (2021) Språksnakk. Flerspråklighet hos barn, ordene som avslører overgriperen. NRK P2 NRK P2 [Radio] 2021-02-12
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2021) Forestillinger om flerspråklighet. Kritisk diskursanalyse av språk om språk. . Institutt for pedagogikk og livslang læring Phd-kurs , NTNU 2021-03-17 - 2021-03-17
-
ProgramdeltagelseHårstad, Stian; Kjelaas, Irmelin. (2021) Om emojis og lytterspørsmål. Språksnakk, NRK P2 Språksnakk, NRK P2 [Radio] 2021-01-17
-
Programdeltagelse
2020
-
ProgramledelseFarstad Djupedal, Elise; Kjelaas, Irmelin. (2020) Hjemmeskole: erfaringer og veien videre. Litteraturhuset på Facebook Litteraturhuset på Facebook [TV] 2020-05-14
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom. Charlottenlund vgs Kurs, Charlottendlund videregående skole , Trondheim 2020-02-24 - 2020-02-24
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2020) Frokostseminar om rasisme i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Internett] 2020-11-09
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom. Kattem skole Kurs, Kattem skole , Trondheim 2020-02-11 - 2020-02-11
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Fagfornyelsen og det flerspråklige klasserommet. NOLES NOLES-samling , Oslo 2020-02-03 - 2020-02-04
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk - hva, hvordan, hvorfor. . Språksentert, Oslo kommune Fadag , Oslo 2020-08-11 - 2020-08-11
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2020) Læreplan i grunnleggende norsk. NAFO Webinar , Internett 2020-10-19 - 2020-10-19
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2020) Boksamtale med Gulraiz Sharif. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Internett] 2020-10-17
2019
-
Vitenskapelig foredragKristensen, Guro Korsnes; Kjelaas, Irmelin; Ringrose, Priscilla. (2019) "Mothering" and "othering": Being a teacher of Newly Arrived Adolescent Migrants. NERA NERA 2019 Education in a Globalized World , Uppsala 2019-03-05 - 2019-03-08
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2019) "To feel attacked intellectually". A Critical Sociolinguistic study of Language Assessment in upper secondary school in Norway. University of Alberta International Symposium of Bilingualism , Edmonton 2019-06-24 - 2019-06-28
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Åsta, Øvregaard; Ommeren, Rikke van. (2019) LearnNoWYouth – et webbasert norskkurs for ungdom . NORDAND , København 2019-05-27 - 2019-05-29
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2019) Kurs om flerspråklighet og andrespråkslæring. Drammen kommune Kurs , Drammen 2019-09-11 - 2019-09-11
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning Skrivesenterets jubileumskonferanse , Stjørdal 2019-09-20 - 2019-09-20
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2019) Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen. Lesesenteret og skrivesenteret Samling for språkkommuner , Oslo 2019-10-15 - 2019-10-15
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2019) "Jeg har så lyst til å lære å skrive sammenhengende bokstaver. Alle voksne kan det." - Seint ankomne elevers erfaringer, forestillinger og ambisjoner om skriftkyndighet. NNMF7 2019 2019-10-23 - 2019-10-24
-
Vitenskapelig foredragAndreassen, Unni Soltun; Kjelaas, Irmelin. (2019) Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer. NTNU Møte om norsk språk , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29
-
Vitenskapelig foredragFløgstad, Guro Nore; Ims, Ingunn Indrebø; Kjelaas, Irmelin. (2019) Dugnadsgruppa "Språklig mangfold i skolen". NTNU MONS Møter om norsk språk 18 , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29
-
Vitenskapelig foredragOmmeren, Rikke van; Kjelaas, Irmelin. (2019) Norskkompetanse som sertifisering Seint ankomne elevers selvforståelse i møte med diskurser om hva det vil si å kunne norsk. NTNU Møte om norsk språk , Trondheim 2019-11-27 - 2019-11-29
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2019) Det samiske perspektivet i fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2019-12-12
2018
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) «Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring.» En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. SONE (Sosiolingvistisk nettverk) og NTNU SONE-konferansen 2018 , Trondheim 2018-04-19 - 2018-04-20
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Vidarsdottir, Anna; Hauge, Hans Abraham; Eide, Ketil. (2018) «Å føle seg intellektuelt angrepet». En etnografisk undersøkelse av språkkartlegging i videregående opplæring – sosiolingvistiske perspektiver . NOA 2018 , Oslo 2018-10-11 - 2018-10-12
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Andrespråkslæring i barnehagen. Regjeringen Regjeringens integreringskonferanse , Oslo 2018-09-19 - 2018-09-19
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Nygård, Mari; Ommeren, Rikke van. (2018) Å skape bevissthet om språkets kompleksitet. Om språkverksted som metode i videreutdanning i andrespråkspedagogikk. . NOA 2018 , Oslo 2018-10-11 - 2018-10-12
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van. (2018) "Om nødvendig har slike elever også rett på morsmålsopplæring". En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk. NOA 2018 , Oslo 2018-10-11 - 2018-10-12
-
Vitenskapelig foredragHauge, Hans A.; Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil. (2018) Close strangers biding time. How young refugees and teachers make sense of upper secondar school. University of Linkoping Nordic Migration Research Conference , Norrkoping 2018-08-16 - 2018-08-17
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om seint ankomne flyktningungdommer i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2018-10-22
-
ProgramledelseKjelaas, Irmelin. (2018) Frokostseminar om fagfornyelsen. Litteraturhuset i Trondheim Litteraturhuset i Trondheim [Radio] 2018-12-03
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Arbeid med ord og begreper i flerspråklige klasserom. Malvik kommune Kurs, Malvik kommune , Malvik 2018-02-27 - 2018-02-27
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehagen. Skrivesenteret, NTNU og Lesesenteret, UiS Undervisningsfilmer - Språkløyper 2018-09-01 -
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Hvordan møte flerspråklige elever på en god måte?. Sveio kommune Kurs , Sveio 2018-03-16 - 2018-03-16
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2018) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehage og skole. Orkdal kommune Kurs, Orkdal kommune , Orkanger 2018-02-26 - 2018-02-26
2017
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Språkkartlegging - hva, hvorfor, hvordan?. Fremmedspråksenteret og NTNU Språkdagen , Trondheim 2017-09-26 - 2017-09-26
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) "Vi skal ha fest hver dag". Kommunikative utfordringer i møte mellom profesjonsutøvere og enslige asylbarn. Voksne for Barn Lanseringsseminar , Oslo 2017-01-31 -
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Hvordan møte flerspråklige barn i barnehage og skole?. Skrivesenteret og Lesesenteret Samling for deltakere i prosjektetet "Språkløyper" , Gardermoen 2017-02-01 - 2017-02-02
-
Intervju
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Barns deltakelse i profesjonelle samtaler. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Folk først , Steinkjer 2017-03-15 - 2017-03-16
-
DokumentarKjelaas, Irmelin. (2017) Mot bedre vitende om barns beste. Kronikk av 36 forskere. NRK Oslo NRK Oslo [Internett] 2017-11-15
-
IntervjuMarius Sunde, Tvennereim; Kjelaas, Irmelin. (2017) – Vanskelig å være ung og alene i Norge . Røde Kors-magasinet Røde Kors-magasinet [Fagblad] 2017-06-01
-
Populærvitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Den vanskelige samtalen. NTNU Researchers' night , NTNU,Gøshaugen 2017-09-29 - 2017-09-29
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet i barnehagen. Hammerfest kommune Kurs , Hammerfest 2017-09-19 -
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet i barnehagen. Bydel Frogner, Oslo kommune Kurs , Oslo 2017-09-19 -
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2017) Flerspråklighet og norsk som andrespråk i skolen. Rana kommune Kurs for Rana kommune , Mo i Rana 2017-09-20 - 2017-09-20
2016
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2016) Kartlegging av flersprålig kompetanse. Høgskolen i Sørøst-Norge Gjesteforelesning , Notodden 2016-11-02 - 2016-11-02
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2016) Tolkemedierte samtaler med barn. Høgskolen i Oslo og Akershus Videreutdanning "Barnevern i et minoritetsperspektiv" , Oslo 2016-09-02 - 2016-09-02
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2016) Interkulturell kommunikasjon. R-Bup Kurs i interkulturell kommunikasjon , Oslo 2016-09-21 - 2016-09-21
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Landsverk, Johanne. (2016) Skjematisk einetale. Forskerforum Forskerforum [Fagblad] 2016-04-06
-
IntervjuKvittingen, Ida; Kjelaas, Irmelin. (2016) Lytter ikke til asylbarna. Forskning.no Forskning.no [Tidsskrift] 2016-04-21
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Kvittingen, Ida. (2016) Studie: Skjemaer ødelegger samtalene med asylbarn. NRK Viten NRK Viten [Internett] 2016-04-22
-
IntervjuKjelaas, Irmelin; Fugelsnes, Elin. (2016) – Jeg måtte trøste og forklare. Forskningsetikk Forskningsetikk [Fagblad] 2016-03-01
2015
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2015) Flerspråklighet i barnehagen. Midt-Hordaland kompetansesenter Kurs , Os 2015-11-09 - 2016-11-09
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2015) "We have inspection from the County Governor" - the tension between the institutional and the professional voice in encounters between unaccompanied minors and social workers. European Social Work Research Association Forskningskonferanse , Ljubljana 2015-04-22 - 2015-04-24
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2015) Flyktningkompetente barnehager og skoler. Porsgrunn kommune Kurs , Rauland 2015-11-15 - 2016-11-16
2014
-
Populærvitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk. Litteraturhuset i Skien Forskningsformidling i Telemark , Kragerø bibliotek 2014-03-06 -
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2014) «Så har vi noe som heter kjennetegn på måloppnåelse» – om spenninga mellom den institusjonelle og den profesjonelle stemmen i samtaler med enslige asylbarn i barnevernet". NORDPRO - Forskningskonferanse , Høgskolen i Olo og Akershus, Oslo 2014-10-23 - 2014-10-24
-
Vitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2014) Barn, barnevern og byråkrati - hvor blir barnets stemme av?. Pronett Nettverksseminar Pronett , Universitetet i Agder 2014-06-05 -
-
Faglig foredragKjelaas, Irmelin. (2014) "We have inspection from the County Governor" - the conflict between the institutional and the professional voice in conversations between social workers and unaccompanied minors in the Norwegian Child Welfare Service. SocNet International University Week , Linz 2014-03-31 - 2014-04-04
-
Populærvitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - å være ny på norsk. Telemarksbiblioteket Forskningsdagene , Ulefoss 2014-09-16 -
-
Populærvitenskapelig foredragKjelaas, Irmelin. (2014) "Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk. Litteraturhuset i Skien Forskningsformidling i Telemark , Litteraturhuset i Skien 2014-10-01 -