73
4.16 Registrering av bevegelsesmønstre
Det tas utgangspunkt i tre av de mest grunnleggende bevegelsesmønstrene og to
daglige aktiviteter: Det omfatter gangmønster, som er en aktivitet av lang fasisk
varighet, og det å sette seg og reise seg. De to sistnevnte aktivitetene er av mer
kortvarig karakter og setter andre krav til balanse og koordineringsevne. I tillegg er
det tatt med av- og påkledning og personlig hygiene, fordi dette er aktivitetskjeder
som er relativt sammensatte og kompliserte, og som alle forholder seg til. På
bakgrunn av det som avdekkes gjennom disse aktivitetene, er det fullt mulig å danne
seg et grunnleggende bilde av barnets/ungdommens motoriske funksjonsnivå, med de
fleste muligheter og begrensninger.
Gang- og løpsfunksjon:
Forflytningslengde 15 m (sett ring rundt ett av tallene)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Kan ikke gå Går med støtte Går uten støtte Løper noe Løper normalt
Beskrivelse:
•
Sideveis kroppsrotasjon v/h:
Ingen Noe Mye Svært mye
•
Foroverbøyning av overkroppen: Ingen Noe Mye Svært mye
•
Innadrotasjon av hoftene:
Ingen Noe Mye Svært mye
•
Bøyning av knær og hofter:
Ingen Noe Mye Svært mye
•
Tempo: Jevnt Ujevnt
Svært ujevnt
Tid
Beskrivelse:
•
Kan forflytte seg hele strekningen (15 m)
Nei
Ja
•
Sekunder fra beskjed om forflytning til den inntrer Antall sek.
•
Samlet forflytningstid
Antall sek.
Start av gangbevegelse
•
Kommer i gang på verbal instruks
Nei
Ja
•
Trenger manuell støtte
Nei
Ja, sideveis/forfra
Dersom det er avhengighet av manuell støtte, regnes «komme igang på verbal instruks» å
starte forflytningen uten at ledsager trekker i bevegelsesretningen.
I forflytning
•
Trenger manuell støtte
Nei Ja
Dersom ja I startfasen Underveis Hele tiden