Previous Page  71 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 222 Next Page
Page Background

71

Rekonstr-

uksjon av

figur

Problem-

fritt

Vansker med å

plassere dem

i forhold til

hverandre.

Vansker med

å utføre pga.

motoriske

problemer,

men kan

fullføre med

manuell hjelp

Klarer ikke

pga. motoriske

vansker, men

kan angi

posisjon til

undersøker,

som konstruerer

figuren.

Kan ikke

memorere

figuren.

Plassering av

representasjoner

for aktiviteter/

hjelpemidler

innenfor definert

flate

Problem-

fritt

Har vansker

med å

plassere dem i

forhold til rom

og retning

Må ha færre

elementer for

å lykkes

Vansker med

plassering, selv

med reduksjon av

elementer.

Til prøve nr. 1, klosser:

Når det gjelder antall delelementer i en konstruksjon bestående av flere objekter,

er det erfaringsmessig svært komplisert, selv for blinde barn og ungdommer

uten motoriske tilleggsvansker å beherske dette godt dersom det blir for mange

elementer, - dette fordi de er avhengige av å kontrollere strukturen manuelt. Dermed

har elementene en tendens til å forskyve seg. Med motoriske tilleggsvansker øker

sjansene for ikke å beherske situasjonen, og erfaringsmessig passer en relativt enkel

figur bestående av tre delelementer best.

Til begge prøvene:

I tillegg til å si noe om barnets stereognostiske funksjon, gir det en indikasjon på dets

spatiale forståelse.