71
Rekonstr-
uksjon av
figur
Problem-
fritt
Vansker med å
plassere dem
i forhold til
hverandre.
Vansker med
å utføre pga.
motoriske
problemer,
men kan
fullføre med
manuell hjelp
Klarer ikke
pga. motoriske
vansker, men
kan angi
posisjon til
undersøker,
som konstruerer
figuren.
Kan ikke
memorere
figuren.
Plassering av
representasjoner
for aktiviteter/
hjelpemidler
innenfor definert
flate
Problem-
fritt
Har vansker
med å
plassere dem i
forhold til rom
og retning
Må ha færre
elementer for
å lykkes
Vansker med
plassering, selv
med reduksjon av
elementer.
Til prøve nr. 1, klosser:
Når det gjelder antall delelementer i en konstruksjon bestående av flere objekter,
er det erfaringsmessig svært komplisert, selv for blinde barn og ungdommer
uten motoriske tilleggsvansker å beherske dette godt dersom det blir for mange
elementer, - dette fordi de er avhengige av å kontrollere strukturen manuelt. Dermed
har elementene en tendens til å forskyve seg. Med motoriske tilleggsvansker øker
sjansene for ikke å beherske situasjonen, og erfaringsmessig passer en relativt enkel
figur bestående av tre delelementer best.
Til begge prøvene:
I tillegg til å si noe om barnets stereognostiske funksjon, gir det en indikasjon på dets
spatiale forståelse.