70
4.14 Stereognostisk bevissthet og orientering
Den første prøven omfatter en rekonstruksjon av figur formet av klosser (3 kuber
formet som trappetårn):
Undersøker lager figuren og barnet kopierer den
Prøve nummer to gjelder hukommelse for plassering av delelementer innenfor et
definert, spatialt konsept. Det er greit å ta utgangspunkt i noe barnet kan kjenne seg
igjen i, f.eks. enkeltapparater i kroppsøvingssalen og la gjenstandene representere
aktiviteter i tilknytning til disse. Prøven tar utgangspunkt i 4 ulike representasjoner
innenfor ei rektangulær flate. Illustrasjonene viser eksempler på både konkreter og
gjenstander som mer abstrakt definerer øvelse/aktivitet:
Bilde nr. 1 viser representasjoner for ballkast, løp/gange, finmotorikk (ringer på
pinne) og kroppsbevissthetsstimulering ved hjelp av taktile redskaper (erteposer).
Bilde nr. 2 viser ballkast, kroppsbevissthetsstimulering (konkreter), balanse på benk og
tredemølle (abstrakte representasjoner). Alle viser lokalisasjon /utgangspunkt for aktivitetene.