![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0065.png)
65
4.10 Lungefunksjon
• God elastisitet over brystregionen og bra volumutnyttelse
• Nedsatt kraft i talen (redusert funksjon i mellomgulvet)
• Stiv brystkasse/stive partier
• Nedsatt tømmingsevne/opphopning av sekret
• Behov for tømmingsassistanse (aktiv og passiv drenasje, PEP-maske og lignende)
4.11 Stereognostisk hukommelse
Siden hukommelsen endrer karakter, vil det være nødvendig å foreta en kartlegging
å foreta en kartlegging av elevens hukommelsesfunksjon med jevne mellomrom.
Siden spesielt langtidshukommelse er tilknyttet ferdigheter, er det svært naturlig å
kartlegging hukommelse som en del av en fysisk funksjonsprøve.
Dette kan gjøres må mange ulike måter. Her følger tre eksempler:
• Barnet gis ulike gjenstander som holdes i 15 sek. Deretter bes han/hun benevne
dem etter at de har blitt fjernet.
• Barnet bes, like etter at prøven er tatt, fortelle hva undersøker gjorde da han
beveget en av elevens kroppsdeler, som i en av de tidligere funksjonsprøvene, f.eks.
bøyde/strakk kneet.
• Samme prøve, men med den forskjell at det har gått en viss tid fra barnet utførte
handlingen, f.eks. at det har utført neste aktivitet, som i eksempelet vil være bøyde/
strakk ankelen.
Dersom barnet har vansker med å formidle seg verbalt, kan det formidle seg ved «ja»
og «nei»-svar.
Holding av
gjenstander
Erindrer
greit
Vansker med å
erindre
Store vansker
med å erindre
Side-
forskjell?
Erindring av sist
foretatte bevegelse/
handling ved
leddposisjons-
prøvene
Erindrer
greit
Vansker med å
erindre
Store vansker
med å erindre
Side-
forskjell?
Erindring av forrige
bevegelse/handling
ved leddposisjons-
prøvene
Erindrer
greit
Vansker med å
erindre
Store vansker
med å erindre
Side-
forskjell?