Previous Page  60 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 222 Next Page
Page Background

60

4.5 Håndmotorikk

Holder en liten

terning mellom

fingrene og legger

den fra seg på et

underlag

Ingen

vansker

Vansker med

å feste grepet/

plassere den

Store vansker

Sideforskjell

v/h?

Skiller ut en og

en finger fra de

andre

Ingen

vansker

Vansker med

noen av fingrene

Vansker med

tommel- og

pekefinger

Sideforskjell

v/h?

Plasserer

tommelen

mot de andre

fingertuppene, en

etter en

Ingen

vansker

Vansker med

noen av fingrene

Vansker med

tommel- og

pekefinger

Sideforskjell

v/h?

Ruller blyant

mellom fingrene

(samme hånd)

Ingen

vansker

Begynnende

vansker

Store vansker

Sideforskjell

v/h?

Forflytter blyant

mellom fingrene i

lengderetningen

Ingen

vansker

Begynnende

vansker

Store vansker

Sideforskjell

v/h?

Til oppgave nr. 1 vedrørende terningen: Den skal i utgangspunktet tas fra et bord

forsynt med et materiale som danner kontrast mot bordoverflata og plasseres på

samme punkt.

Oppgave nr. 5, forflytning av blyant i lengderetningen, innebærer i utgangspunktet

å holde den i et toppgrep, for deretter å arbeide seg ned mot spissen ved vekselvis å

bøye og strekke fingrene samtidig som grepet beholdes:

Ill: ALE