Background Image
Previous Page  28 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 180 Next Page
Page Background

24

Lære for livet

Trine hadde sett frem til klassens overnattingstur. Skoleledelsen mente at skolen

ikke hadde ressurser til å ivareta Trines behov på turen, og at Trine ikke kunne

oppnå hensikten eller læringsmålene med turen. Hun fikk dermed ikke bli med

klassen på tur. Situasjonen som oppstod, ble både krenkende og diskriminerende,

og Trine fikk seg en kraftig nedtur.

Olivia sluttet å delta på morgensamlingen fordi hun ikke var en aktiv sanger lenger.

Svømmetilbudet for Nils ble fjernet fordi han mistet ferdigheten å svømme

selvstendig.

Ovenstående tekst viser nødvendigheten av å skille på begrepene «deltagelse»

og «aktivitet» ved pedagogisk arbeid med barn og unge med JNCL-diagnose.

Tekstruten viser tre eksempler på hvor uheldig det kan bli om man har et ensi-

dig fokus på aktivitet, det vil si på prestasjoner og ferdigheter.

Gray og Hollingsworth (1999) har laget en enkel modell som beskriver fire

ulike scenarier som tar utgangspunkt i deltagelses- og aktivitetsdilemmaet.

Modellen kan brukes for eksempel i forbindelse med evaluering av individuelle

opplæringsplaner (IOP) eller individuelle planer (IP):

Tabell 2:

Fire scenarier

Kapasitet å gjøre

Ikke kapasitet å gjøre

Deltar

1. Personen har kapasitet til å gjøre,

og personen deltar

3. Personen har ikke kapasitet til å

gjøre, men personen deltar

Deltar ikke

2. Personen har kapasitet til å gjøre,

men personen deltar ikke

4. Personen har ikke kapasitet til å

gjøre, og personen deltar ikke

Tabellen ovenfor viser fire scenarier som beskriver konflikten mellom et indi-

vids kapasitet og dets deltagelse i spesifikke situasjoner. I figuren kan scenario 1

betraktes som et målscenario. I en pedagogisk sammenheng kan man stille seg

følgende oppfølgingsspørsmål om de øvrige scenariene:

• Scenario 2: Hvilke initiativ er nødvendige for å oppnå scenario 1 (om mulig

og ønsket)?

• Scenario 3: Hvilke initiativ er nødvendige for å oppnå scenario 1 (om mulig

og ønsket)?

• Scenario 4: Hvilke initiativ er nødvendige for å oppnå scenariene 1 eller 3

(om mulig og ønsket)?