Background Image
Previous Page  24 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 180 Next Page
Page Background

20

Lære for livet

Slik informasjon skal relateres til læring med formål som å utvikle og vedlike-

holde størst mulig grad av deltagelse, uavhengighet, full fysisk, mental, sosial

og yrkesmessig evne i en inkluderende ramme. Å arbeide med barn, unge og

voksne med JNCL krever tverrfaglighet i sin tilnærming, det vil si at arbeidet

krever tett samarbeid mellom helsetjeneste, skole, bruker og foresatte for å iva-

reta individets mange behov.

3.2 To rådende internasjonale klassifiseringsverktøy: ICD-10 og ICF

Det er ikke uvanlig at spesialpedagogikken eller habiliteringen av funksjonshem-

mede har hatt fokus på individets begrensninger og ikke på individets sterke si-

der eller på miljøets påvirkningsfaktorer (Lassen, 2004; Elmerskog, Storliløkken

& Tellevik, 2008). I medisinsk litteratur har man vært svært opptatt av kate-

gorisering og benevnelse av funksjonssvekkelsens grad/styrke (impairment sta-

tus). I dag finner man fortsatt dette gjennom «The International Classification

of Diseases and Related Health Problems» (ICD-10, 1992). ICD-10 er primært

et diagnosesystem, men det beskriver også individuell grad av synshemning et-

ter fastlagte objektive kriterier (impairment). I den forbindelse benyttes gjer-

ne termene «moderat synssvekkelse», «alvorlig synssvekkelse» og «blindhet».

Tilsvarende beskrivelser finner en ved bevegelseshemninger, hørselshemninger

og utviklingshemninger. ICD-10 brukes fortrinnsvis innen medisinsk arbeid,

men tas gjerne i bruk ved pedagogisk-psykologiske vurderinger.

ICD-10 er et viktig verktøy innen diagnostisering og kategorisering og for

å gjennomføre store populasjonsundersøkelser om helseforhold og mortalitet.

Å bruke impairment-definisjonene i pedagogisk arbeid er ikke så betenkelig

hvis man tar hensyn til de begrensningene som gjelder. Det er likevel skjedd en

dreining mot å se individet i en kontekst og å erkjenne at kategoriseringer aldri

kan gi et bilde av et individs funksjonsnivå. Som tillegg til ICD-10 har Verdens

Helseorganisasjon (WHO) derfor anbefalt at man bruker instrumentet «The

International Classification of Functioning, Disability and Health» (ICF, 2001).

Her ser man hvordan individet fungerer i henhold til andre faktorer, for eksem-

pel miljøfaktorer. Man kan si at ICF gir en mulighet til å se problemstillinger

i kontekst. På denne måten blir ICD-10 og ICF to instrumenter som utfyller

hverandre; det første med et sykdomsfokus, det andre med en mye bredere og

mer funksjonell innfallsvinkel.

Hos barn med JNCL er det, særlig i startfasen, lett å fokusere på de proble-

mene som sykdommen fører med seg. Her vil synshemningen være et særlig

tydelig trekk. Etter hvert vil også de læremessige og motoriske konsekvensene