Background Image
Previous Page  26 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 180 Next Page
Page Background

22

Lære for livet

En kort beskrivelse av hovedkomponentene:

1.

Personlige faktorer:

Beskriver for eksempel målpersonens erfaringer, vilje,

egne mål og egen historie. Personfaktorene skal alltid belyses som positive

faktorer.

2.

Deltagelse:

Beskrivermålpersonens engasjement i livssituasjoner. Faktorene

kan beskrives positivt eller negativt.

3.

Aktivitet:

Beskriver hva målpersonen kan gjøre eller ikke gjøre, det vil si

handlingene eller ikke-handlingene. Faktorene kan beskrives positivt eller

negativt.

4.

Kroppsfunksjon:

Beskriver målpersonens kroppslige funksjoner (inklusive

de mentale) og hvordan skaden(e) påvirker funksjonsnivået. Faktorene kan

beskrives positivt eller negativt.

5.

Kroppsstruktur:

Beskriver kroppens fysiske deler hos målpersonen som

ben, øye osv. og eventuelle skader/mangler på kroppsdelene. Faktorene kan

beskrives positivt eller negativt.

6.

Omgivelsesfaktorer:

Beskriver de fysiske og sosiale miljøene rundt mål-

personen, for eksempel målpersonens hjelpemidler, ressurser rundt mål-

personen, den hjelpen målpersonen mottar og omgivelsenes holdninger.

Faktorene kan beskrives positivt eller negativt.

Det er viktig å forstå at tabellens ulike faktorer står i et avhengighetsforhold til

hverandre. ICF kan i en spesialpedagogisk sammenheng brukes som utgangs-

punkt for å definere hensiktsmessige mål. Eksempelvis kan en positiv tilret-

telegging av omgivelsene medføre at mulighetene for læring optimaliseres, og

graden av aktivitet og delaktighet vil kunne bli styrket.

3.4 Deltagelse og aktivitet i et JNCL-perspektiv

Det foreligger kritikk mot ICF-komponentene «deltagelse» og «aktivitet», fordi

det kan være vanskelig å skille mellom disse to begrepene. Det er imidlertid

viktig å skille mellom disse komponentene i forbindelse med pedagogisk ar-

beid med elever med diagnosen JNCL. Denne boken har følgende perspektiver

på deltagelse og aktivitet:

Deltagelse, eller å være engasjert i livssituasjoner, bør i størst mulig grad

baseres på individets interesser, valg og behov, om man ser bort fra situasjoner

som kun er basert på plikter eller ansvar. Deltagelse er avhengig av faktorer

som funksjonshindringer, alder, kompetanse og aktuelle omgivelsesfaktorer.