Background Image
Previous Page  23 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 180 Next Page
Page Background

19

Kapittel 3 Funksjonshemning,

helse og utdanning

3.1 Rettigheter, helse og utdanning

FNs konvensjon om rettigheter for personer med funksjonshemning (United

Nations, 2006) gir føringer som stiller omfattende krav til utdanning, habilite-

ring og rehabilitering. Konvensjonsstatene forutsettes blant annet å anerkjenne

alle

menneskers iboende verdighet og egenverdi, menneskets potensial og mu-

ligheter til å utvikle sin personlighet, sine evner og sin kreativitet. Dette gjelder

også de mentale og fysiske ferdighetene og mulighetene til å delta i et fritt sam-

funn. Funksjonshemmede skal gjennom utdanningen tilbys god tilrettelegging

ut fra personlige behov.

Konvensjonen stadfester at elever med funksjonshemninger skal tilbys

støttetiltak i miljøer som tilbyr den best mulige kunnskapsrelaterte og so-

siale utviklingen, noe som er forenlig med målene om fullstendig deltagelse

og inkludering (United Nations, 2006). Det skal gjøres mulig for elever med

funksjonshemninger å lære seg praktiske og sosiale ferdigheter. Det skal gjen-

nomføres tiltak som skal være effektive og målrettede, blant annet gjennom

kameratstøtte. Det overordnede målet er å oppnå og vedlikeholde størst mulig

uavhengighet, full fysisk, mental, sosial og yrkesmessig evne samt full inklude-

ring og deltagelse i alle livets aspekter.

Spesialpedagogikken er til for elever med funksjonshemninger, der funk-

sjonshemningen påvirker elevens evne til å lære eller måten eleven lærer på.

Opplæringen skal ta utgangspunkt i en vurdering av elevens evner, muligheter

og behov i et helhetsperspektiv. Elevers forutsetninger for å lære handler om en

kompleks interaksjon mellom faktorer hos eleven og omgivelsene.

Spesialpedagoger som arbeider med elever med JNCL, vil ha behov for sys-

tematisk informasjon omdiagnosen JNCL, elevenes helse og elevenes livsvilkår.