Background Image
Previous Page  20 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 180 Next Page
Page Background

16

Lære for livet

• Fysisk og psykisk stimulering i hverdagen er utgangspunktet for utvikling

og læring. Deltagelse i utfordrende aktiviteter gir gode opplevelser og øker

livskvaliteten.

• Tilrettelegging for mestring i alle sammenhenger. Dette betyr i all enkelthet

at de oppgavene som gis, og de mål som settes for den enkelte, må være rea-

listiske ut ifra hva som er mulig å oppnå. Samtidig må den enkelte

utfordres

.

Som pedagog bør man alltid streve etter å utfordre målpersonen til læring

og etablering av teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter i henhold til

målpersonens ståsted. Det må legges til rette for lystbetont læring. Mestring

gir selvtillit og bedre selvbilde.

• Vedlikehold og kunnskap gjennom repetisjon er spesielt viktig for denne

elevgruppen.

• Utvikling og vedlikehold av gode relasjoner og et godt miljø som skaper

trivsel, gjør læresituasjonen enklere. Å gjøre det de andre gjør, om enn i et

mindre omfang, vil bidra til at barn og ungdom med JNCL identifiserer seg

med andre barn på en positiv måte.

• Utradisjonelle metoder kan gi resultater. Å ta utgangspunkt i kjente interes-

ser virker stimulerende for læring.

• Selve læringsaktiviteten, fra begynnelse til slutt, og det engasjement som

den fører med seg, er like viktig som sluttproduktet. Dette ser en eksempel-

vis innen lesing, der forståelsen i noen tilfeller kan være mangelfull, men

der

opplevelsen

av å delta i aktiviteter sammen med andre elever, fremmer

tilhørighet og mestringsfølelse.