Background Image
Previous Page  136 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 136 / 180 Next Page
Page Background

132

Lære for livet

God planlegging av hverdagen, i samarbeid med pårørende og andre, vil bidra

til en forutsigbarhet som gir trygghet, positive forventninger og en god ramme

for meningsfull kommunikasjon (Grøseth & Augestad, 2012).

8.3.4 Kommunikasjon tar tid

Våkenhetsgraden for et ungt voksent individ med JNCL kan være forskjellig fra

dag til dag. Dette kan påvirke målpersonens responstid og/eller måten å respon-

dere på, fra for eksempel noen sekunder til flere minutter, eller fra et tydelig svar

på et spørsmål til et svakt smilende ansikt eller muskelspenninger. Å bruke tid

på responser, eller å tolke responser, kan være en tålmodighetsprøve som må

læres. Å ikke vise målpersonen denne respekten kan medføre at målpersonens

engasjement svekkes, til oppgitthet eller i verste fall til apatiske tilstander.

Sagt av en far til en voksen sønn med JNCL-diagnose: «Informasjon til min sønn

er ikke gitt før den er oppfattet.» Disse kloke ordene berører mange unge voksne

med JNCL-diagnose.

8.3.5 Støttemateriell for god praksis

For å gi nærpersoner og andre kommunikasjonspartnere best mulig grunnlag

for å etablere god kommunikasjon med målpersonen, kan man utarbeide in-

dividtilpasset kommunikasjonsmateriell, såkalt støttemateriell for god praksis

(Ursin & Slåtta, 2010). Støttemateriell for god praksis utvikles gjerne ut fra en

dobbel hensikt: et produktperspektiv og et prosessperspektiv. På den ene siden

skapes et produkt som bidrar til kvalitetssikring gjennom nyttig informasjon

og god veiledning. På den andre siden skal selve prosessen med å utvikle støt-

temateriell gi deltagerne nyttig kunnskap om målpersonen.

Støttemateriell vil kunne være høyst forskjellig ut fra hvilket behov det skal

tjene og hvilken livsarena det skal brukes på. Støttemateriellets utforming og

funksjon vil naturlig nok være forskjellig hvis det er laget til en elev med JNCL i

skolen sammenlignet med hvis det er utviklet til en ung voksen person som bor

i bolig. Enkelte ganger vil man trenge materiell som gir grundig og utdypende

informasjon, mens man andre ganger trenger materiell som gir rask, enkel og

avgrenset informasjon.