Background Image
Previous Page  132 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 132 / 180 Next Page
Page Background

128

Lære for livet

Et eksempel på fast struktur er at målpersonen alltid pusser tennene før frokost,

og ikke etter.

For at målpersonen skal vedlikeholde og videreutvikle kunnskapen om hverda-

gens struktur og sine ferdigheter i forskjellige gjøremål, må man sørge for gjen-

tagelser. Handlinger og gjøremål må utføres så likt som mulig. Å opprettholde

eller videreutvikle ferdigheter i dataprogrammet Sarepta, koke kaffe eller bidra

til påkledningen kan også kreve at aktiviteten må gjennomføres hver dag. Bruk

av slike ferdigheter vil etter hvert ta lengre tid. Det kan også bety at hjelper

overtar noen av gjøremålene, men på en måte som gjør at målpersonen forblir

involvert og engasjert. Hjelperens oppgave er å hjelpe og engasjere målperso-

nen på en måte som gir opplevelser av mestring.

Å bli dratt opp av «godstolen» i stuen og inn i en bil, uten å vite hva som foregår,

kan av naturlige årsaker lede til sterk irritasjon og kaos.

8.2.3 Fysisk aktivitet

Man bør sørge for at det blir gjennomført en eller annen form for fysisk aktivitet

hver dag. Man kan konsultere den lokale fysioterapeuten eller relevante kunn-

skapssentre om man ønsker bistand til utvikling av individuelle treningspro-

gram. Som tidligere nevnt bør man ha et spesielt fokus på de store muskelgrup-

pene som strekker kroppen, på tempo og på kondisjon. For noenmålpersoner vil

det også være nødvendig med avspenningsøvelser, gjerne sammen med musikk.

Å planlegge for fysisk aktivitet som en naturlig del i hverdagen er en utmerket

måte å holde målpersonen i form på. For eksempel å gå til butikken istedenfor å

bruke bilen, å hjelpe til med å bære varene osv.

Noenunge voksne personermed JNCL har problemermed kroppens temperatur-

regulering. De kan bli overopphetede, noe som kan resultere i stress og økt hjer-

tefrekvens. Det er viktig at aktivitetens intensitet tilpasses denne problematikken.