Background Image
Previous Page  138 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 180 Next Page
Page Background

134

Lære for livet

hva det er målpersonen prøver å si eller fortelle. Et eksempel på innholdsfor-

tegnelse fremkommer av tabell 9.

Tabell 9:

Eksempel på innholdsfortegnelse til «Boken om meg».

Kapittel 1: Om «Boken

om meg»

Kapittel 2: Om meg

Kapittel 3: Hva jeg liker

å snakke om

Hva boken kan brukes til.

Min personlighet. En vanlig

dag for meg. En vanlig uke

for meg. Om å være blind.

Om å ha epilepsi.

Dyr. Mennesker. Film.

Bøker. Musikk. Tid, tall og

størrelser. Steder og geo-

grafi. Mat.

Kapittel 4: Viktige per­

soner i livet mitt

Kapittel 5: Steder som

er viktige for meg

Kapittel 6: Aktiviteter

jeg liker å holde på med

Min nærmeste familie.

Mammas familie. Pappas fa-

milie. Vennene mine. Andre

venner av meg og familien.

Hjelperne mine.

Nærområdet. Hyttelivet.

Møteplasser for blinde.

Andre steder i Norge. Land

jeg har vært i.

Uteaktiviteter.

Inneaktiviteter.

Hjelpemidlene mine.

Kapittel 7: Hva jeg liker

å spise og drikke

Kapittel 8: Personlig

stell

Kapittel 9: Årskalender

Frokost. Lunsj. Middag.

Kveldsmat. Helgekos.

Mine morgenrutiner. Mine

kveldsrutiner.

Viktige datoer og planene

mine fremover.

«Boken om meg» kan suppleres med fotoer, korte filmer, visuelle/auditive dag-

bøker, album og historier fra personens liv, eventuelt med personens egne tek-

ster og fortellinger.

Presentasjonene kan presenteres i trykket format eller elektronisk, for ek-

sempel på cd/dvd, eller gjennom Sarepta eller Rolltalk. Rolltalk er et lite og

hendig kommunikasjonshjelpemiddel hvor man blant annet har mulighet til

å lese inn ord, setninger og kortere historier, eventuelt supplert med bilder.

Informasjonen kan også gjøres tilgjengelig på nett på personens egen hjemme-

side, gjennom blogg eller andre sosiale medier. Gjennom passordbeskyttelse vil

man kunne styre hvem som skal ha tilgang til hvilken informasjon.

8.3.7 Kommunikasjonspresentasjoner

Ungdom og unge voksne med JNCL og begrenset tale vil kunne ha stor nytte av

at det utarbeides ulike typer av kommunikasjonspresentasjoner. Fremstillinger

av god praksis knyttet til kommunikasjon, deltagelse og livsutfoldelse krever

imidlertid tid og ressurser. Målet er at kunnskapen om god praksis skal de-

les mellom dem som kommuniserer med målpersonen. Felles kunnskap om