Background Image
Previous Page  140 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 140 / 180 Next Page
Page Background

136

Lære for livet

En kommunikasjonspresentasjon kan også fungere som en oppskrift på hvor-

dan man får til et godt samspill med målpersonen. En plakat om hvordan mål-

personen ønsker å bli vekket kan se slik ut:

Når du vekker meg om morgenen, vil jeg at du først skal

banke på døren før du går inn. Du må si «god morgen»

med en hyggelig stemme og fortelle meg hva klokken

er. La meg få noen minutter på å våkne før du sier noe

mer. Hvis jeg ikke gjør antydning til å våkne, kan du

etter noen minutter trekke fra gardinene, slå på lyset og

fortelle meg hvilken dag det er, og hva som er dagens

planer. Har jeg fortsatt ikke lyst til å stå opp, er det fint

om du forteller meg nøyaktig hvor mange minutter jeg

kan få på å våkne helt opp. Når denne tiden er ute, er

det egentlig greit at du får meg ut av sengen.

8.3.8 Partnerstøttet auditiv skanning

Partnerstøttet auditiv skanning (PAS) er en metode for støttet kommunikasjon

(Isaac Norge, n.d.). PAS er spesielt hensiktsmessig for målgruppen med JNCL

fordi metoden ikke krever aktiv bruk av synet.

Å «skanne» betyr å ha ulike alternativer å velge mellom. «Partnerstøttet og

auditiv»

betyr at en hjelper forteller om alternativene for målpersonen slik at

målpersonen kan foreta et valg. Kommunikasjonen kan foregå på ulike nivåer

fra enkel kommunikasjon, som å velge mat/TV-program/aktivitet, til å gi ut-

trykk for tanker, ønsker og behov, som for eksempel «det er noe jeg vil fortelle»,

«det er noe jeg vil gjøre» eller «det er noe jeg vil ha».

Å bruke PAS er å strukturere oppbyggingen av det man vil si, en strukturert

form for «20 spørsmål». PAS kan inkludere et spontant ordforråd for den kon-

krete situasjonen eller et fast ordforråd.

Når man velger PAS med et spontant ordforråd, er det viktig å presentere

valgmulighetene minst to ganger. Første gangen får målpersonen presentert

valgmulighetene, andre gangen velger han/hun sitt alternativ. Fordelen med

denne metoden er at personen gjøres kjent med valgmulighetene før han/hun

velger, noe som ikke er mulig med ja-/nei-spørsmål (VIKOM, n.d.).