Background Image
Previous Page  130 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 130 / 180 Next Page
Page Background

126

Lære for livet

Gode hjelpere for unge voksne med JNCL-diagnose er brukerstyrt assistent,

personale i boligen og på arbeidsplassen, og støttekontakt.

De fleste unge voksne med JNCL-diagnose vil ha behov for individuell opp-

følging hele dagen når de er våkne. Det vil si at de trenger individuell opp-

følging både på arbeidsplassen og i egen bolig. Det er viktig å påse at antallet

hjelpere blir så lavt som mulig, og at de individuelle hjelperne kjenner målper-

sonen godt. Dette blir spesielt viktig når målpersonen mister evnen til å kom-

munisere tydelig. I slike situasjoner vil engasjementet hos målpersonen være

avhengig av at hjelperne kan tolke målpersonens stadig mindre tydelige kom-

munikative adferd, som for eksempel lyder, mimikk eller motoriske signaler.

Tolkningens kvalitet er ofte basert på felles opplevelser og at man har kjennskap

til målpersonens historie, interesser og væremåte.

Målpersonen vil over tid miste ferdigheten til å utføre aktiviteter og handlinger

som han/hun tidligere mestret. I slike situasjoner skal teamarbeidet fungere

slik at hjelperen bistår målpersonen på en ny måte og uten at krenkende situa-

sjoner oppstår. Målet er at målpersonen skal tilbys deltagelse i livssituasjoner

han/hun er opptatt av uten at dette er avhengig av personens ferdigheter.

Har for eksempel målpersonen mistet evnen til å svømme selvstendig, så må ikke

den automatiske konsekvensen bli at man slutter å besøke svømmehallen.

Teamarbeidet må baseres på god kartlegging av målpersonens muligheter, in-

teresser og ønsker. Planleggingen skal i tillegg være visjonær. Utgangspunktet

for planleggingen er å vurdere hva teamet kan få til som et team. Hvilke opp-

gaver kan løses sammen, og hvilke opplevelser er det mulig å få til som team?

Senere i denne boken vil det bli presentert noen eksempler på verktøy som kan

være nyttige for å etablere et godt voksenliv basert på denne teamtanken.

Utgangspunktet og utfordringen for planleggingen er å vurdere hva teamet kan

få til som team.

Teamarbeidet er basert på tanken at målpersonen har tilgang til egen hjelper,

det vil si en-til-en-oppfølging. De aller fleste unge voksne med JNCL har rett til