Background Image
Previous Page  126 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 180 Next Page
Page Background

122

Lære for livet

Prinsippet livslang læring vil for unge voksne med JNCL være farget av det

livet de lever, og stimuleringen og læringen vil være sterkt knyttet til hva indivi-

det er engasjert i og deltar på i hverdagen. For unge voksne med JNCL handler

livslang læring om å ta viktige valg og om å finne den riktige veien. Den store

utfordringen ligger i at målgruppen JNCL ofte står i et sterkt avhengighetsfor-

hold til sine omgivelser. Det som hjelperne mener og gjør, vil i stor grad påvirke

individets livslange læring.

Dette kapittelet vil i stor grad omhandle livslang læring. Læringsprinsippene

som er beskrevet tidligere i denne boken, vil fortsatt være gyldige. Den store

forskjellen er at livslang læring vil være knyttet til det å etablere et godt liv

innenfor rammene av det offentlige. Utfordringen blir å finne den riktige veien.

På grunn av det sterke avhengighetsforholdet til det offentlige og hjelperne bør

målpersonens liv programfestes så langt dette er mulig. Livet i og rundt boligen

og arbeidsplassen vil være de viktigste arenaene for livslang læring. Dette kre-

ver også at hjelperne har stor kunnskap om individets behov og ønsker, og at

det etableres et tett samarbeid med familie og foresatte. Her kan en bl.a. drøfte

behovet for justering av mål og evalueringsrutiner.

8.1 Den store overgangen

Overgangen fra å være elev til å bli voksen kan inkludere to store parallelle

overganger. Målpersonene skal starte et liv som arbeidstager, og mange vil flyt-

te til egen bolig. Det er viktig å planlegge for myke og suksessive overganger.

Overgangen til voksenlivet kan medføre store utfordringer sammenlignet

med andre overganger tidligere i livet, både fordi det offentlige får et sterkere

ansvar for målpersonens liv, og fordi det kan være vanskeligere for foresatte å

få innsyn i virksomheter som arbeidsplass og bolig sammenlignet med skolen.

Lovverket er i noen sammenhenger også svakere når man er voksen. Et barn har

rett til skole, men en voksen person har hverken rett til arbeid eller bolig. Videre

skal skolen tilpasses individets behov, men som voksen skal individet i større

grad tilpasse seg arbeidsplassens krav og mål eller boligens etablerte virksomhet.

Forhåpentligvis har man lagt grunnen for et godt voksenliv gjennom ti-

den på videregående skole. Muligens har man funnet en egnet arbeidsplass

og bolig, og målpersonen har lært seg ferdigheter som han/hun har nytte av

på arbeidsplassen og i boligen. Kanskje har man lykkes med å få vedtak om at

målpersonen får den daglige hjelpen han eller hun har behov for, og vedtak om

egen bil. Forhåpentligvis har målpersonens IP medført at man har gjennomført

kompetanseoppbygging av aktuelt personale.