Background Image
Previous Page  122 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 122 / 180 Next Page
Page Background

118

Lære for livet

Et godt grunnlag for inkludering og deltagelse i småskolen gjør overgangen til

mellomtrinnet lettere. Eleven har fått et sett av regler for lek, erfart vennskap og

kunnskap om muligheter i skolemiljøet. Når barna blir eldre, blir farten større,

og aksjonsradiusen til de andre elevene blir utvidet og mer uoversiktlig. I til-

legg kommer interessen for moter, utseende og det annet kjønn. Denne tause

form for kunnskap bør eleven med JNCL få hjelp til å bygge opp.

Hvordan skal man sompedagog fremmemuligheten til kontakt mellomeleven

med JNCL og de andre elevene? Det er viktig å forstå at man som voksen hjelper

kan være et hinder for spontan kontakt mellom eleven og medelevene. Å holde

avstand på en sensitivmåte, men samtidig være tilgjengelig, kan være en god regel.

Noen skoler har innført friminuttsvenn for eleven med JNCL. Dette er en

ordning der medelever på rundgang har som oppgave å være sammen med

eleven i friminuttene, eller å ta følge med eleven frem og tilbake fra friminutte-

ne. Tiltak som dette bør drøftes med foreldrene før det iverksettes. En slik ord-

ning bør planlegges i nært samarbeid med medelevene og eleven med JNCL,

slik at det oppleves som overkommelig og meningsfylt for alle parter.

Man bør være forsiktig med å tvinge frem en ordning med friminuttsvenn om

medelevene viser motstand. Dette fordi at det fort kan lede til krenkende situasjo-

ner for eleven med JNCL.

Fadderordninger der eldre elever får spesielt ansvar for yngre elever kan gjøre

det naturlig å omgås yngre elever i friminuttene. Noen skoler har positive erfa-

ringer med slike løsninger for elever med JNCL.

7.10 Oppsummering

Dette kapittelet avsluttes med noen pedagogiske retningslinjer for pedagoger

med ansvar for elever med JNCL.

Følg nøye med på elevens nivå i lesing og skriving. Oppgavene skal være i

tråd med elevens utviklingsnivå. Selv om eleven har gjort lignende oppgaver

tidligere, kan man ikke alltid forvente det samme resultatet noen måneder se-

nere. Prøver og oppgaver som krever lesing og god hukommelse, må reduseres

eller gjennomføres på alternative måter. Tenk mestring, deltagelse og utvikling.

Bruk av lydbøker må drøftes. Det er svært individuelt hvor mye elevene lærer

av å lytte til læreboken. De trenger tilleggsopplysninger for å forstå, og de tren-

ger ofte begrensinger av mengden fagstoff.