Indøk - Hovedprofiler - Industriell økonomi og teknologiledelse - masterprogram/ sivilingeniør – 5-årig – Trondheim
Hovedprofiler
Hovedprofiler
Hovedprofilen består av obligatoriske og valgbare hovedprofilemner i 4. årskurs og fordypningsprosjekt, fordypningsemne og masteroppgave i 5. årskurs. De aller fleste obligatoriske og valgbare emner er på 7,5 studiepoeng. Fordypningsprosjektet i høstsemesteret i 5. årskurs er på 15 studiepoeng og masteroppgaven på vårsemesteret i 5. årskurs er på 30 studiepoeng. I tillegg til de obligatoriske og valgbare hovedprofilemnene skal studentene velge teknologiemner og emner i økonomi og ledelse slik at hvert studieår består av 60 studiepoeng.
Det er totalt åtte hovedprofiler å velge mellom:
- Anvendt økonomi og optimering (AØO)
- Bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse (BAS)
- Intraprenørskap
- Investering, finans og økonomistyring (IFØ)
- Prosjektledelse
- Strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling (SFU)
- Strategisk endringsledelse (SEL)
- Strategisk innkjøps- og forsyningsledelse (SIF)
For å se studieplan for en hovedprofil må du velge ditt studieløp og hovedprofil i Studieplan på nett
Anvendt økonomi og optimering (AØO)
Anvendt økonomi og optimering (AØO)
Hovedprofilen anvendt økonomi og optimering er en spesialisering innenfor økonomisk analyse og optimering som er rettet mot industrielle og teknologiske anvendelser. De som velger denne fordypningen må velge både emnene og prosjektet som hører til fordypningen. Studentene spesialiserer seg ofte innenfor følgende temaer: bedriftsøkonomisk analyse, modeller og verktøy for å styre og koordinere industrielle verdikjeder, selskapsmodeller for analyse og styring av industrikonsern, økonomisk optimalisering av industrielle prosesser, transportoptimering, logistikk, analyse og beslutningstøtte rettet mot energimarkedene.
Vi fokuserer spesielt på tverrfaglig forskning som involverer blant annet disiplinene bedriftsøkonomi, industriell økonomi og operasjonsanalyse. Vi fokuserer på forskning og undervisning rettet mot industrielle og teknologiske anvendelser.
I 4. årskurs skal studentene velge følgende tre emner:
Høst:
Vår:
- TIØ4150 Industriell optimering og beslutningsstøtte
- TIØ4285 Modellering og analyse av industrielle verdikjeder
Bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse (BAS)
Bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse (BAS)
En hovedprofil innen bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse (BAS) gir mulighet for enten en spisset fordypning mot eksempelvis sikkerhetsledelse eller miljøledelse eller en bredere tilnærming. Den enkelte student får skreddersydd sitt fagvalg slik at det blir faglig interessant ut fra den enkeltes teknologiretning og interesser. Fagvalget tas blant emnene som tilbys til masterstudentene i Bærekraft, arbeidsmiljø og sikkerhetsledelse (MIHMS og MHMS).
I 4. årskurs skal Indøkstudenter ta til sammen fem TIØ-emner. En hovedprofil i BAS gir anledning til å velge blant de sju nedenstående BAS-emnene, i tillegg til andre TIØ-emner som angitt i studieplanen. Det er valgfritt å ta TIØ4130 Optimerigsmetoder og TIØ4145 Finansstyring. Studenter som er interessert i en hovedprofil i BAS må ta kontakt med studieveileder for å utarbeide en tilpasset fagplan. Vi gjør oppmerksom på at de understående emnene ikke er tatt med i visningen av studieplanen på nett for fjerde årskurs, men at det likevel er disse emnene som utgjør hovedprofilemnene for BAS. Aktuelle BAS-emner er som følger:
- TIØ4186 Arbeidsmiljø
- TIØ4195 Miljøledelse og bedriftsstrategi
- TIØ4200 Sikkerhetsledelse
- TIØ4201 Risikohåndtering, samfunnssikkerhet og kritisk infrastruktur
- TIØ4205 Metoder og verktøy i sikkerhetsstyring
- TIØ4300 Miljøkunnskap, økosystemtjenester og bærekraft
- TIØ4351 Yrkeshygiene
- TIØ4306 Strategier for industriell bærekraft
Intraprenørskap
Intraprenørskap
Gjennom hovedprofilen Intraprenørskap vil du lære å bedrive teknologibasert forretningsutvikling i nye og etablerte bedrifter.
Vi vil understreke at vi jobber med teknologibasert forretningsutvikling. Grunnen er at du som Indøk-student trolig er interessert i teknologi. I tillegg ligger vi midt i Norges viktigste teknologimiljø, der det finnes spennende vekstambisjoner. Det betyr at slike bedrifter har et internasjonalt marked fra dag en, noe som gir spennende utfordringer for dem som jobber med slik forretningsutvikling. Gjennom å bruke reelle case, og relevant teori, vil du bli i stand til å kommersialisere teknologi gjennom innovative prosesser. Læringsprosessene er i stor grad teambasert, actionbasert, og forutsetter stor grad av aktiv deltakelse.
Indøkstudenter kan ta Intraprenørskap som hovedprofil i sin 5-årige sivilingeniørutdanning uten å søke opptak ved NTNUs Entreprenørskole. Studentene kan også etter tre år på Indøk søke om plass ved Entreprenørskolen, og følger da samme søknadsregler som for øvrige studenter. Dersom du blir tatt opp ved Entreprenørskolen betyr dette overgang til nytt studieprogram, men du mister ikke av den grunn studierett ved MTIØT. Studenter som ikke er tatt opp ved NTNUs Entreprenørskole kan likevel ta hovedprofil i Intraprenørskap ved å ta følgende emner i 4. årskurs:
- TIØ4265 Strategisk ledelse
- TIØ4170 Teknologibasert forretningsutvikling
- TIØ4235 Industriell markedsføring og internasjonal handel
Les mer på studieprogramsidene til NTNUs Entreprenørskole.
Investering, finans og økonomistyring (IFØ)
Investering, finans og økonomistyring (IFØ)
Hovedprofil i investering, finans og økonomistyring gir fordypning innenfor kvantitativ bedriftsøkonomi. Dette favner vidt, men er oftest innenfor investering/finansiering, økonomisk styring eller (mikro)økonomi. Studentene får trening i å utvikle analyser og modeller for eksempel til nytte i utarbeidelse av beslutningsgrunnlag i foretak, hva gjelder drift, økonomisk styring, finansiering og investering i vid forstand. IFØ-fordypningen gir kompetanse i skjæringspunktet mellom kvantitativ bedriftsøkonomi og teknologi, og en typisk første jobb vil kunne være som "analytiker".
I 4. årskurs er TIØ4145 Finansstyring for foretak obligatorisk i høstsemesteret.
I vårsemesteret må du ta enten TIØ4317 Empiriske og kvantitative metoder i finans eller TIØ4140 Prosjektfinans og analyse
Hvis du bare velger ett av disse emnene må du i tillegg ha TIØ4285 Modellering og analyse av industrielle verdikjeder
Prosjektledelse
Prosjektledelse
Prosjekter er stadig mer vanlige i alle typer bedrifter, og noen bedrifter, som byggentreprenører, konsulentfirma og forskningsinstitusjoner jobber nesten bare i prosjekter. Det å kunne planlegge, styre og gjennomføre prosjekter er derfor en stadig viktigere kompetanse i næringsliv og offentlig forvaltning. Med hovedprofil innenfor prosjektledelse skaffer du deg nettopp slik kompetanse. For deg som går på Indøk må du planlegge en slik hovedprofil nøye, for fagplanen din i 4. årskurs må inneholde tre av de fire obligatoriske emnene ved studieprogrammet MSc in Project Management. I tillegg trenger du TIØ4265 Strategisk ledelse. Du har dermed litt andre fagvalg enn resten av studentene ved studiet, og må snakke med studieveileder på instituttet for å få valgt emnene.
Vær oppmerksom på at alle emnene undervises på engelsk. Du bør også være oppmerksom på at emnene under ikke er tatt med i visningen av studieplanen på nett for fjerde årskurs. Det er likevel disse emnene som utgjør selve hovedprofilen i prosjektledelse. Studiekonsulenten kan gi deg mer detaljer om emnene, eller du kan lese litt mer om hvordan det internasjonale masterprogrammet i prosjektledelse er sammensatt.
Studenter som velger hovedprofil prosjektledelse må i løpet av 4. årskurs ta følgende emner:
To av disse tre emnene må tas i høstsemesteret i 4. årskurs:
- TPK5100 Praktisk prosjektledelse
- TBA5200 Project Planning and Analysis
- TIØ5200 Prosjektorganisasjoner
I tillegg må studentene ta TIØ4265 Strategisk ledelse i høstsemesteret. Det er ikke nødvendig å ta TIØ4130 Optiemringsmetoder eller TIØ4145 Finansstyring.
I vårsemesteret må studenter med hovedprofil i Prosjektledelse ta TIØ5210 Program- og porteføljeledelse
Strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling (SFU)
Strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling (SFU)
Med hovedprofil i strategi, innovasjon og internasjonal forretningsutvikling (SFU) ønsker man at studentene skal:
- Utvikle evne til å analysere og løse problemstillinger knyttet til bedrifters strategiske og markedsmessige utfordringer.
- Utvikle evne til å lede eller inngå i innovasjonsprosesser med sikte på å forbedre bedrifters konkurranseevne.
- Utvikle forståelse av hvordan nasjonale og internasjonale forretningsaktiviteter kan planlegges og gjennomføres.
- Få trening i å bruke konkrete verktøy og metoder for å løse praktiske ledelsesutfordringer.
Fordypningen bygger på fagfeltene strategisk ledelse, internasjonal markedsføring, styring og utvikling av globale verdikjeder, innovasjon og produktutvikling. Utgangspunktet er at det har fundamental betydning for alle bedrifter å kontinuerlig forbedre sin konkurranseevne. Da må en både ta mest mulig riktige beslutninger, samtidig som en faktisk evner å gjennomføre innovasjons- og utviklingsprosesser. For de fleste norske kunnskapsbedrifter vil dette også handle om evnen til å arbeide i internasjonale markeder.
Følgende emner er obligatoriske:
I tillegg anbefales emnet TIØ4180 Innovasjonsledelse og strategi og TIØ4282 - Digital Strategy and Business Models
Strategisk endringsledelse (SEL)
Strategisk endringsledelse (SEL)
Strategisk endringsledelse (SEL) vektlegger å gi studentene en faglig spesialisering gjennom å kombinere teoretisk fordypning innen fagområdet med konkrete bedriftsutfordringer i næringslivet. Fordypningen vil bidra til forståelse av ledelse av endringsprosesser i et strategisk perspektiv. Konkrete verktøy for endringsarbeid blir gjennomgått og prøvd ut i praksis. Fordypningen fokuserer på ulike typer endringsagenter (forskere, konsulenter og teknologiutviklere) og hvilke roller disse kan spille i endringsarbeid. Fordypningen har et tett samarbeid med ledende bedrifter og konsulentfirmaer som arbeider med endringsledelse. Case, eksempler og simuleringsoppgaver brukes aktivt i undervisningen.
Obligatoriske emner:
Strategisk innkjøps- og forsyningsledelse (SIF)
Strategisk innkjøps- og forsyningsledelse (SIF)
Med hovedprofil i strategisk innkjøps- og forsyningsledelse (SIF) ønsker man at studentene skal:
- Utvikle evne til å analysere og løse problemstillinger knyttet til bedrifters og organisasjoners innkjøps- og forsyningsarbeid, med spesielt fokus på de strategiske utfordringene i verdikjeden.
- Ha oversikt over relevant litteratur på området.
- Kunne løse praktiske ledelsesutfordringer med en vitenskapelig og troverdig metode.
Fordypningen bygger på fagfeltene strategisk ledelse, innkjøps- og forsyningsledelse samt internasjonal markedsføring. Det er viktig med tverrfaglig kompetanse for å kunne løse strategiske utfordringer i nasjonale og internasjonale verdikjeder.
Følgende emner er obligatoriske:
I tillegg er følgende kurs relevante:
- TIØ4345 - Ledelse av bedriftsrelasjoner og -nettverk
- TIØ4235 - Industriell markedsføring og internasjonal handel
- TIØ4195 - Miljøledelse og bedriftsstrategi
- TIØ4145 - Finansstyring for foretak