course-details-portlet

TIØ4235 - Industriell markedsføring og internasjonal handel

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappe/sammensatt vurdering 100/100

Faglig innhold

Kurset er ment som et videregående kurs for studenter med interesse for markedsføring og internasjonal forretningsutvikling. Kurset er todelt og den første delen omhandler industriell markedsføring. Her setter vi fokus på strategiske industrianalyser, industriell kjøpsadferd samt ledelse og styring av markedskanaler. Den andre delen gir både en introduksjon til viktige teorier og trender innen internasjonal handel, samt en introduksjon til bærekraftsstrategier. Vi arbeider med de viktigste strategiske utfordringer foretak står overfor når de skal utvikle og lede sine internasjonale aktiviteter med spesielt fokus på bærekraftsstrategier. Temaområdene vil bli belyst gjennom eksempler fra norske og internasjonale selskaper i forelesninger og casediskusjoner. Casediskusjonene har som hensikt å illustrere hvordan suksessrike foretak har løst utfordringene vi har gjennomgått i forelesningene og krever noe forarbeid fra deltakerne.

Læringsutbytte

Emnet er valgbart i 4. årskurs i studieprogrammet MTIØT og obligatorisk i 1. årskurs i programmet MIENTRE. Kurset skal gi generell kunnskap om industriell markedsføring, internasjonalisering, internasjonal ledelse, internasjonal handel og relaterte bærekraftsstrategier. Kurset skal gi spesifikk kunnskap om hvordan en utarbeider industrielle markedsstrategier spesielt rettet mot kunder i andre land, samt gi spesifikk kunnskap om hvordan man håndterer typiske lederutfordringer i internasjonale organisasjoner. Kurset skal også gi spesifikk kunnskap om bærekraftsutfordringer og hvordan bærekraft kan integreres i bedrifters markedsstrategier. Ved å ta dette kurset forventes det at studentene skal kunne: (1) forstå og beherske de sentrale begrepene innen industriell markedsføring, (2) kunne de strategiske analysene som trengs for å lage robuste markedsstrategier, (3) forstå og beherske sentrale begreper og teorier innen internasjonal handel, (4) forstå og beherske bærekraftsutfordringer og integrere bærekraft i bedrifters markedsstrategi i en internasjonal markedskontekts, samt (5) kunne benytte denne kunnskapen i reelle case.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og casediskusjoner. Karakteren i emnet settes på bakgrunn av to caseoppgaver som teller 49/51. Oppgavene leveres i grupper.

Mer om vurdering

To gruppeoppgaver gir grunnlag for sluttkarakter i emnet.

Oppgavene vektes 49% og 51%.

Veiledning blir gitt underveis, ved behov.

Innleveringsfrist kunngjøres ved kursstart.

Ved gjentak av emnet må begge oppgaver tas på nytt.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SIS1063 7.5
Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2025

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU