Emne - Strategisk ledelse - TIØ4265
TIØ4265 - Strategisk ledelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave | 70/100 | |||
Skriftlig skoleeksamen | 30/100 | 2 timer | B |
Faglig innhold
Oversikt over sentrale spørsmål, tema og perspektiver innen strategisk ledelse. Strategisk tenking. Bedriftens misjon og visjon, og håndtering av lønnsomhet og bærekraft. Strategisk ledelse på forretningsenhetnivå, konsernnivå og på nettverksnivå. Formulering, utvikling, og ledelse av strategiprosesser. Strategisk endring. Strategisk innovasjon. Den organisatoriske, industrielle og internasjonale konteksten for strategi.
Læringsutbytte
Emnets posisjon og funksjon i studiet: Emnet er fordypningskvalifiserende og valgfritt i 4. årskurs i studieprogrammet MTIØT, og skal bidra til å oppfylle læringsmål 3 og 4 i den detaljerte læringsmålsoversikten for MTIØT der det kreves "breddekompetanse innenfor så vel teknologi som økonomisk-administrative emner" henholdsvis "allmenn forståelse for ledelse som fagområde". Emnet er et obligatorisk 4. års kurs i det to-årige masterprogrammet i Entreprenørskap (MIENTRE) og skal gi studentene en forståelse for strategisk ledelse av teknologibedrifter, som bidrar til å oppfylle læringsmålene om teknologibasert forretningsutvikling innen eksisterende bedrifter og kommersialisering av teknologibaserte innovasjoner ved oppstart av ny bedrift. Emnet er et fordypningskvalifiserende og valgfritt 4. års kurs i det internasjonale, to-årige masterprogrammet i Prosjektledelse (MSPROMAN) og skal gi studentene en forståelse for strategisk ledelse av teknologibedrifter som bidrar til å oppfylle læringsmålet om en grundig forståelse av økonomiske, ledelsesmessige og miljømessige sider av det å lede teknologiorienterte prosjekter. Emnet skal formidle følgende kunnskaper: - Generell kunnskap om fagområdet strategisk ledelse og sentrale tema og perspektiver innen dette - Spesifikk kunnskap om perspektiver, rammeverk og konsepter innen strategisk tenking - Spesifikk kunnskap om bedrifters strategiske misjon og visjon, og perspektiver på håndtering av lønnsomhet og bærekraft - Spesifikk kunnskap om perspektiver, rammeverk og konsepter innen strategi på forretningsenhetsnivå, konsernnivå og nettverksnivå. - Spesifikk kunnskap om perspektiver, rammeverk og konsepter innen strategiforming, strategisk endring, og strategisk innovasjon. - Spesifikk kunnskap om perspektiver på den industrielle, organisatoriske og internasjonale konteksten strategisk ledelse utøves innen for. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å: Å gjennomføre en strategisk analyse av en bedrift med spesiell vekt på a) bedriftens misjon og visjon, og håndtering av lønnsomhet, ansvar og bærekraft b) bedriftens strategi på forretningsenhets-, konsern- samt nettverks nivå c) bedriftens strategiprosesser, strategisk innovasjon og konteksten rundt strategien - Foreslå og utforme forslag til endring og utvikling av strategien til en bedrift. Andre viktige læringsmål: - Studentene vil, gjennom et større skriftlig gruppearbeid, få trening i å gjennomføre en strategisk analyse av en konkret teknologibedrift, samt i å utforme forslag til endring og utvikling av strategien til bedriften. Studentene trenes derigjennom også i gruppearbeid, samt skriving av rapporter til bedrifter. - Forelesningene, diskusjonene, de konkrete case, gruppearbeidet, den skriftlige eksamen, og annet tilgjengelig materiale skal sette studentene is stand til å reflektere over sentrale tema, perspektiver og rammeverk innen fagfeltet strategisk ledelse og hvordan disse kan gi inspirasjon til bedrifters strategiarbeid.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, diskusjoner og obligatorisk case-basert øvingsarbeid som gjøres i grupper. Emnet undervises på engelsk, og eksamensoppgaven gis kun på engelsk. Studenter ved MTIØT, MENTRE og MIENTRE kan velge å gjennomføre øvingsopplegget på norsk eller på engelsk.
Mer om vurdering
Et gruppearbeid (70%) og en individuell skriftlig eksamen (30%) gir grunnlag for sluttkarakter i emnet. Ved frivillig gjentak av eksamen må alle vurderinger i emnet tas på nytt. Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen bli endret til muntlig eksamen.
Når det brukes en konkret bedrift i den skriftlige gruppeoppgaven skal studentene formulere relevante spørsmål til bedriften, og de kan bli pålagt å underskrive en fortrolighetserklæring som regulerer forholdet mellom bedriften og studentene i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Emne TIØ4165 Markedsføringsledelse, eller likeverdige forkunnskaper.
Kursmateriell
Lærebok og artikkelsamling. Oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SIS1074 | 7.5 | ||
SOL415 | 7.5 | HØST 2017 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2024
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Teknologiske fag
- Ann Charlott Pedersen
- Elsebeth Holmen
- Luitzen de Boer
- Marta Angelica Oliveira Morais Storz
- Poul Houman Andersen
Ansvarlig enhet
Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet karakter
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 30/100 B 12.12.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL410 orange sone Sluppenvegen 14 58 SL520 Sluppenvegen 14 2 SL410 blå sone Sluppenvegen 14 51 SL430 Sluppenvegen 14 54 -
Høst
ORD
Gruppeoppgave
70/100
Innlevering
10.12.2024
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 30/100 B INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"